You have to be different, to make a difference!

Meubelmakers als storytellers: ‘Laat je koper iets meemaken’

You have to be different, to make a difference!

Meubelmakers als storytellers: ‘Laat je koper iets meemaken’

“Als maker moet je voortdurend willen bijscholen.” (Sophie de Somere, coördinator ONBETAALBAAR)
Wat als je als meubelmaker of houtbewerker je naast een creatie ook een verhaal zou verkopen? En tegelijk materialen een nieuw leven geeft, andere makers samenbrengt en een atelier inricht als veilinghal, coworkingplek en tentoonstellingsruimte? Welkom bij de nieuwe generatie makers van ONBETAALBAAR.

Makers, kunstenaars en denkers uit allerlei disciplines: dat is ONBETAALBAAR. Sophie de Somere is coördinator. Met een achtergrond in kunstgeschiedenis en een lange passage bij theatergezelschap Ontroerend Goed is ze de drijvende kracht achter het ‘materialisme met emotie’ waar ONBETAALBAAR naar streeft. Recyclagemeubelen met een verhaal, zeg maar.

We ontmoeten haar in Gent in het nieuwe atelier dat Kunstencentrum Campo vanaf deze maand ter beschikking stelt voor hen. Meteen zijn we getuige van een fotoshoot, met in de hoofdrol: een stapel oude stoelen. ”Afgedankte materialen zijn ons vertrekpunt. Maar het gaat over meer dan objecten, we bedenken er concepten en projecten bij”, vertelt Sophie.

“We verkopen dus een gerestaureerde stoel, maar ook het verhaal dat het object maakt tot wat het is. Met veel liefde voor het patina.” Meubelen en hout staan centraal bij dit makerscollectief, maar met de grens tussen functioneel en decoratief flirten ze graag. “Gebruiksvoorwerp of kunstwerk, dat laten we bewust wat in het midden. Daarin verschillen we van ateliers die enkel functioneel, of met één grondstof als steigerhout werken.”

‘Ambassadeurs’

“ONBETAALBAAR heeft een nieuwe vaste stek, maar is ook een pop-up atelier. “Liefst op atypische plekken, zodat al dat zagen timmeren en boren een beetje opzien baart”, vervolgt ze. “Onze makers creëren er nieuwe voorwerpen, maar tegelijk schieten we beelden van het proces en het resultaat. Er worden tekeningen gemaakt en geschiedenissen geschreven. We geven elk object een nieuwe identiteit als een ‘ambassadeur’ van ons verhaal.”

Campo + Onbetaalbaar
“Tijdens pop-up veilingen verkopen we op één namiddag wat we gemaakt hebben. We bedenken een thema en een scenario rond de gever of de maker. Verkopen we zo 25 objecten, dan hebben we tegelijk zelf ons verhaal gedaan. Het is een hele andere manier van verkopen. Het verandert onze eigen visie én die van de koper op hoe economie werkt. Die ‘Veiling der Dingen’ is ons bekendste project. We verzamelen restmateriaal bij bedrijven en instellingen. Spullen bij particulieren die ze niet meer gebruiken, maar ook nog niet weg willen gooien. Net het waarom daarvan is voor ons de essentie”, getuigt de Somere.

“Ons tweede concept heet Oplichten: is er iemand geïnteresseerd in een object, dan mag de koper een prijs bepalen, met respect voor de economische waarde die de maker er zelf aan geeft. We willen niet de koper oplichten, wel het object laten oplichten. We hebben ook De Regie der Gebouwen: daarin gaan we aan de slag met de verhalen die een gebouw in wording in zich meedraagt. Het project Roestvrij draait dan weer rond concrete materiële oplossingen voor rusthuisbewoners.”

Waar kan je het maken?

Makers en hun ambachten boomen als nooit tevoren. Wie handig is en oog heeft voor kunst, design en esthetiek is zeker van een inkomen als hout- of textielmaker. Anoniem en eenheidsworst wordt minder populair, authentiek en persoonlijk in combinatie met hergebruik is in. Sophie de Somere wijst ons op enkele boeiende, jonge Gentse makersinitiatieven:

Houtbaar: “Houtbaar organiseert dynamische workshops ambachtelijke houtbewerking waarin je zelf een bruikbaar meubelstuk leert maken uit duurzame materialen. Daar heb ik veel affiniteit mee. Het is echt iets voor doorzetters, je krijgt er moeilijke houtverbindingen voorgeschoteld en je moet op plan werken.” (Meer info: www.houtbaar.gent)
Houtd: “Dries Warlop werkt heel intuïtief: in een uur of drie kan je een stoel bij hem krijgen. Hij werkt graag heel ruw, met behoud van de vorm die planken al hebben zonder er veel aan te veranderen. Houtd is eerlijk ontwerp en daar is belangstelling voor.” (Meer info: www.houtd.be)
Hands on Design: “Een triënnale in Gent die loopt tot 5 maart. Unizo Maker City in Gent was de kick-off, eind november. Nieuwe machines en technologieën maken handwerk opnieuw economisch rendabel, anders had Unizo er niet zo’n groots event van gemaakt.” (Meer info: www.makers.be)
Vormen: “Aan de Gentse Nieuwe Vaart. Ze maken nieuwe dingen, maar leggen ook verbindingen. Van ontwerp tot uitwerking gebeurt alles binnen het atelier. Een hele mooie wisselwerking tussen ideeën en materie.” (Meer info: Vormen.be)
Werk aan de winkel

De mensen achter ONBETAALBAAR vormen een diverse ploeg. “Het vaste team bestaat uit een fotograaf, een tekstschrijver, een tekenaar en een accountant”, zegt Sophie. “Daarnaast is een groep makers op wie we projectmatig een beroep doen. Veel mensen met een kunst- of grafische opleiding, restaurateurs, technici ook. Met een enorme drive om een vak, een metier te beheersen. In onze vaste kern hebben we ook twee houtbewerkers voor het tweede luik van onze werking, Op Maak. Daarin voeren we samen met de sociale economiebedrijven als Compaan en Labeur grotere projecten uit, bijvoorbeeld een partij stoelen uit sloop- en steigerhout.”

“Voorbeelden van Op Maak-werven zijn een scoutshoofdkwartier, Noorderlijn en StartupVillage in Antwerpen, het bedrijfsgebouw van Ecover… keukens en maatkasten ook, voor klanten die openstaan voor duurzaam en sociale tewerkstelling. Wat ons verschillend maakt van een initiatief als Sociaal Gemaakt is onze artistieke en conceptuele invalshoek. Esthetiek gaat bij ons boven het functionele, bij Op Maak natuurlijk niet. Maar ook daar streven we via upcycling – nutteloos materiaal transformeren tot nieuwe pareltjes – hoogwaardige eindproducten na. Voor zo’n kwaliteitsniveau moet je voortdurend willen bijscholen. Dat doe je als maker in Gent, maar ook op veel andere plekken België en Europa zoals in De Hallen in Amsterdam. Werk is er genoeg en nieuwe makers verwelkomen we met open armen.”

Bron: Jobat.be

Laat een reactie achter