Succesvol thuiswerken!

Thuiswerken bespaart u de ergernis van files, u wordt productiever en u kunt er veel flexibeler door werken. Maar hoe wordt u de ideale thuiswerker?

Vanuit huis werken vereist wel acht basisvaardigheden die werknemers aangeleerd moet worden. Express.be zet ze voor u op een rijtje.

1. Ken uzelf 
Thuiswerken is niet voor iedereen weggelegd. Als u steeds opnieuw moet worden gemotiveerd en tot actie worden aangespoord om uw werk te verzetten, dan is het wellicht beter om gewoon iedere werkdag naar kantoor te gaan.

2. Creëer een eigen ruimte 
Als de plaats waar u werkt u niet bevalt, zult u ook geen goed werk afleveren. Licht, ventilatie, bekleding, achtergrondmuziek of een fonteintje… U bent de enige die beslist wat hier gebeurt. Als u geen leegstaande kamer heeft, kunt u ook een schuur in de tuin overwegen. Aan de keukentafel werken is een minder goede optie. Probeer beide levens zoveel mogelijk gescheiden te houden. Zorg ook voor een eigen telefoonlijn om te vermijden dat uw peuter van 4 de oproepen van uw klanten opneemt.

3. Maak duidelijke afspraken met familie 
De grondslag van een thuiskantoor is een deur die sluit. Laat de chaos buiten en houd uw verstand binnen. Dat is misschien de moeilijkste van alle oefeningen en vele mensen falen hier. Allereerst is thuiswerken absoluut geen alternatief voor kinderopvang. Vermijd ook dat andere familieleden te pas en te onpas uw kantoor binnenlopen met hun problemen. U kunt momenten inpassen die u wel met je familieleden doorbrengt. Het middagmaal bijvoorbeeld.

4. Maak een eigen uurrooster 
Nogmaals, ken uzelf. Weet wanneer uw productiefste uren zijn en wanneer u het moeilijk heeft. Bewaar intellectueel werk voor de uren waarin u zich intellectueel het beste voelt. Afspraken kunnen op andere tijdstippen. Neem geen afspraken op uren die u in het verkeer vastzetten. 11 uur in Amsterdam is altijd beter dan 9 uur in Amsterdam.

5. Gebruik vrije tijd ook echt
Thuis hoeft u nooit te doen alsof u aan het werk bent, wanneer u geen zin in werken heeft. Gebruik die tijd dan ook om exact te doen waar u zin in heeft.

6. Ga verstandig om met eenzaamheid
De thuiswerker lijdt een eenzaam bestaan. Regel gezelschap als dat beter voor u werkt. Probeer bijvoorbeeld een netwerk van thuiswerkers op te richten, mensen die in een straal van een paar kilometer bij u vandaan leven en probeer ze af en toe te ontmoeten om samen te eten. Zo heeft u de voordelen van het hebben van collega’s, maar niet de nadelen ervan.

7. Motiveer uzelf
Twee wetten: wie alleen werkt is maar zo goed als het werk dat hij aflevert, en werk hard of straks belandt u opnieuw op kantoor. Oftewel: het is hard werken om deze status blijvend te verdienen. Dat betekent dat u ook uw uren moet maken als u een keer niet of minder gemotiveerd bent.

8. Doe een dutje 
Het beste werktuig dat ooit werd uitgevonden is in de meeste kantoren verboden: het dutje. Voorzie dus een sofa in uw nabijheid. Harvard berekende dat een middagslaapje niet enkel goed is voor visuele capaciteiten; ook uw gezondheid en gewicht profiteren ervan. Een dutje doen heeft een gelijkaardig effect als meditatie: focus op de ademhaling, relaxeer uw lichaam en laat uw gedachten de vrije loop. Uiteindelijk zult u de indruk krijgen niet te hebben geslapen, maar wordt u er beter van dan u zelf denkt.

Bron: www.MT.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.