10 tips voor effectieve communicatie

  • Management by walking around. Wandel bij collega’s binnen en onthoud dat mondeling zaken altijd veel sterker en prettiger worden overgebracht.
  • Bij communicatie wordt 90% van het effect bepaalt Hoe je iets zegt, ook non-verbaal, en slechts 10 % door de inhoudelijke boodschap.
  • Luister goed, als je wilt communiceren. Kijk naar wat mensen zeggen en ook hoe ze dat doen. Luister actief.
  • Stel verhelderende vragen.
  • Plan bilateralen in met alle direct reports, twee wekelijk of maandelijks.
  • Plan gesprekken met leidinggevende en houd goed contact.
  • Gebruik e-mail als archief, leg gemaakte afspraken vast.
  • Investeer in de relatie. Plan verjaardagen van direct reports in de agenda, denk aan attenties rondom geboorte, huwelijk, Sinterklaas, Kerst..dit wordt bijzonder gewaardeerd.
  • Versterk jouw boodschap met take-aways, geef bijvoorbeeld een bepaald boek kado als je over verbetering van de organisatie hebt gesproken, zodat er een tastbare herinnering achterblijft.
  • Scarf cc’s af, geef direct reports aan dat cc’s niet worden gelezen en moedig hen aan om dit type mails niet te versturen.