Hoe maak ik een sterkte-zwakte analyse?
Versterk je positie op de markt
Je moet je sterk positioneren op de markt. Om voor te blijven op je concurrenten kun je een sterkte-zwakte analyse maken. Bij zo’n analyse kijk je naar de punten waarop jij goed presteert en welke punten je nog moet verbeteren. Je kunt met de uitslagen van deze analyse de toekomst van jouw onderneming bepalen.
Een sterkte-zwakte analyse noemen ze ook wel een SWOT analyse. Dit staat voor Strengths, Weaknesses, Oppurtunities and Threats. Je kijkt bij zo’n analyse niet alleen naar de sterke en zwakke punten, maar ook naar de kansen die je kunt pakken en de bedreiging die jouw concurrenten vormen. Je moet bij een sterkte-zwakte analyse zo objectief mogelijk kijken naar jezelf.
Interne elementen
De analyse is opgedeeld in interne en externe elementen. Je kijkt bij interne elementen naar de sterke en zwakke punten van jezelf. Hoewel het ‘intern’ is, kun je jezelf wel vergelijken met de concurrent. De snelste manier om te ontdekken waar jij slecht in bent, is zien dat een ander het beter doet.
Bij sterke punten kijk je naar de dingen die jij beter doet dan je concurrent of de punten waar jij trots op bent. Misschien ben jij makkelijker te vinden op het internet waardoor mensen vaker voor jou kiezen. Of ben je heel goed in de omgang met je klanten en heb je veel vaste klanten. Zwakke punten zijn de dingen die je moet verbeteren. Misschien ben je slecht in plannen, waardoor projecten vaak uitlopen. Je moet objectief naar je eigen bedrijf kijken. Dit kan lastig zijn, maar je bedrijf profiteert er uiteindelijk wel van.
Externe elementen
Bij de externe elementen kijk je naar de kansen en bedreigingen in de markt. Je kijkt zowel naar de concurrentie als de klanten om te bepalen waar jouw kansen en bedreigingen liggen.
In de zwakke punten van de concurrenten liggen jouw kansen. Maken jouw concurrenten weinig gebruik van social media? Dan is dit iets waarmee jij je kan onderscheiden van je concurrenten. Kijk ook naar de markt zelf. Als klanten toe zijn aan innovatie kun jij hierin de leiding nemen. Kijk naar de ‘Uberpreneur’ die de applicatie Uber gebruikt voor zijn juwelierszaak.
Bedreigingen kunnen uit verschillende hoeken komen. Soms zijn het je concurrenten maar andere keren ligt het aan de markt zelf. Als jij paraplu’s verkoopt, dan moet je rekening houden met lagere verkoopcijfers in de zomermaanden. Als er een nieuwe wetgeving rondom jouw dienst of product wordt geïntroduceerd, is dit ook een mogelijke bedreiging. Bij bedreigingen moet je ook naar je concurrenten kijken. Het kan lastig zijn om een markt toe te treden als de markt bestaat uit grote bedrijven die al een goede grip op de markt hebben. Je kunt bijvoorbeeld als zzp’er niet concurreren met de supermarktketen Jumbo.
Uitslag onderzoek
Je kunt niet overal goed in zijn, dus is het nodig om een selectie te maken van de belangrijkste punten. Probeer per onderdeel zoveel mogelijk op te schrijven en dun dit later uit. Stel jezelf vragen als ‘Waar blinkt mijn bedrijf echt in uit?’ en ‘Wat is een kans die ik niet mag laten liggen?’ om tot drie tot vijf elementen per onderdeel uit te komen.
Bron: zzpservicedesk.nl



