5 Tips en Tricks bij een Arbeidsconflict

Helemaal niet prettig als het je overkomt, een Arbeidsconflict. Het brengt veel emoties en ook zorgen met zich mee, en het duurt meestal wel even voordat je hier van herstelt bent. Toch komt het erg vaak voor, en kun je het beste een aantal goede tips onthouden en uitvoeren als je er mee te maken krijgt.

1. Zoek contact met een jurist of vakbond. Dit wordt vaak als eerste over het hoofd gezien bij een arbeidsconflict. Toch is het onmiddellijk erg belangrijk. Een werkgever heeft namelijk juristen in dienst en veel ervaring met arbeidsconflicten, die dan ook wordt ingezet. Een onafhankelijks jurist of vakbondsman of vrouw heeft precies dezelfde expertise en ervaring, alleen zij werken voor jou en zullen je van het beste advies voorzien. Investeren in een vakbond lidmaatschap is voor veel medewerkers dan ook zeker aan te raden. In Nederland kennen we enkele grote vakbonden: FNV, CNV, en het VHP. Ook is een rechtsbijstandsverzekering een aanrader, indien je onverwachte kosten van een jurist wilt vermijden. Verzeker je dan wel specifiek voor Werk.

2. Verzamel alle informatie over het arbeidsconflict voor het dossier van de jurist. Jouw werkgever heeft een dossier over jou opgebouwd, maar zo kun jij dit ook doen, met alle informatie die jij beschikbaar hebt. E-mails, maar ook brieven of evaluatie rapportages en beoordelingsgesprekken zijn dan interessant. Niet alleen recentelijk, maar ook van jaren geleden. Zo krijgt de jurist een goed beeld van jou en van wat er gespeeld heeft, en helpt het hem of haar dit arbeidsconflict beter in kaart te brengen.

3. Blijf professioneel. Hoewel bij een arbeidsconflict vaak veel emoties zijn betrokken, is het belangrijk rustig en professioneel te blijven. Dan kan er een goede oplossing worden gevonden en kun je verder met jouw toekomst. Voor een werkgever is het natuurlijk vervelend als een werknemer op slechte voet weggaat. Cliënten, maar ook collega’s stellen dit niet op prijs. Dit zorgt voor onrust en het kan verder de organisatie een slechte naam bezorgen. Daarnaast brengt een arbeidsconflict voor de werkgever vaak aanzienlijke kosten met zich mee, waar zij niet op zit te wachten. Moet de organisatie bijvoorbeeld naar een kantonrechter in het geval van een arbeidsconflict, dan kost de organisatie dit aanzienlijk veel geld. Liever lost men alles op binnenskamers, wat ook voor jou prima kan zijn. Je zult dan een relatief goede referentie kunnen meekrijgen, en vaak een aanzienlijke financiële vergoeding.

4. Vraag de werkgever en jurist om Outplacement. Outplacement bij een ervaren en professioneel Outplacement Bureau kan je enorm verder helpen tijdens en na een arbeidsconflict. Zij besteden aandacht aan het verweken van de teleurstelling en de emoties die erbij zijn komen kijken, geven advies, en begeleiden je naar een nieuwe uitdaging in de nabije toekomst. Een professioneel Bureau kent een hoge successrate en zal werkelijk in staat zijn om je snel en inspirerend verder te helpen. Deze kosten kunnen volledig door jouw werkgever worden vergoed. Je leert veel en eigenlijk zonder enige kosten voor jezelf. Daarnaast vind je een nieuwe uitdaging die goed bij je past, ook in deze moeilijkere tijden.

5. Ga aan de slag en zoek allereerst een professioneel Outplacement Bureau bij jou in de buurt. Zij kennen de markt goed en kunnen je het beste van maatwerk voorzien. Op de websites en Social Media vind je veel informatie over hun aanpak en werkwijze. Zij kunnen als Mediator optreden naar jouw werkgever, indien gewenst. Daarnaast zullen ze aan dacht besteden aan jouw ‘Value Proposition’ en jouw Schriftelijke/Verbale/Social Media Communicatie optimaliseren zodat je snel een nieuwe organisatie vindt die goed bij je past. Ze begeleiden je bij het gehele traject, en gaan door tot het gewenste resultaat is bereikt.

Veel succes bij het aanpakken van het arbeidsconflict!

Lees hier hoe wij je verder kunnen helpen..

Video’s

Judith over Coaching

Outplacement

Gerelateerde artikelen

Beter samenwerken met je collega's: 8 tips

/
Niets kost meer energie dan een stroeve samenwerking met je collega’s.…