JE WERKOMGEVING ECHT PRODUCTIEF MAKEN DOE JE ZÓ

Hoe je werkplek eruitziet heeft grote invloed op hoe productief je bent. Het goede nieuws: het wordt steeds duidelijker hoe je dat kunt verbeteren.

Gideon van der Burg is in Nederland initiatiefnemer van de Leesman Index, een wereldwijd onderzoek van medewerkertevredenheid dat zich niet alleen richt op hoe mensen hun werk ervaren, maar ook en met name op hoe ze de omgeving ervaren waarin ze dat werk moeten doen. Dus: het bureau, de koffie en het geluid: alles wordt meegenomen.

KRUKJE ERBIJ
Goede bedrijven onderscheiden zich door een sociale infrastructuur die samenwerking stimuleert en faciliteert, weet Van der Burg uit zijn onderzoek. ‘Dat je dus bijvoorbeeld goede vergaderplekken hebt. En plekken waar je met zijn tweeën kunt samenwerken. Dat je niet een krukje hoeft bij te schuiven als je even bij iemand aan het bureau wil overleggen. Als je een variëteit aan werkruimten hebt, kun je een plek zoeken die past bij de taak die je op dat moment hebt.’
Volgens Van der Burg is de Leesman Index de missing link tussen standaard tevredenheidsonderzoeken en arbo-normen. ‘Internationaal is het al een groot succes. In de UK en Australië bijvoorbeeld, maar ook in Scandinavië. In Nederland zijn bijvoorbeeld Plantronics, PostNL, FNV en de TU Delft al bezig om dit door te meten. Het is oorspronkelijk een idee van een slimme advocaat die zei: we meten alles, maar niet hoe goed is onze werkplek nou als het gaat om productiviteit? Hoe goed ondersteunt de werkplek de taken van de medewerker?’

ARCHITECTEN ONTWERPEN NIET MET HUN OREN
‘De akoestiek blijkt de grootste dissatisfier, overal, in elk land, en in vrijwel elke omgeving’, zegt hij. En hij heeft er ook wel een verklaring voor: ‘Architecten ontwerpen met hun ogen, niet met hun oren.’ Maar onderschat ook het belang van goede koffie vooral niet. ‘In deadlinegedreven omgevingen zegt 91 procent dat de koffie van het hoogste belang is, dat is een nog hoger percentage dan het belang van goed functionerende ICT, met 90 procent. Koffie is echt het cement van de sociale infrastructuur, zo blijkt.’

Koffie is echt het cement van de sociale infrastructuur’
EN, TEVREDEN? ZOU JE ER IEMAND ONTVANGEN?
Om een beeld van een werkplek te krijgen, moeten alle medewerkers een online vragenlijst invullen met over een groot aantal aspecten in principe steeds twee vragen: hoe belangrijk vind je dit aspect? En hoe tevreden ben je erover? Dat gaat om aspecten als: daglicht, planten, kunst, je bureau, de koffie, de sportfaciliteiten, de schoonmaak, de ict en de kantine. Er wordt ook gekeken naar de zogeheten ‘design impact’ van de werkomgeving, bijvoorbeeld: hoe trots ben je om bezoekers te ontvangen?

Hoe trots ben je om bezoekers te ontvangen?’
MEER DAN 100.000 RESPONDENTEN
Inmiddels hebben al meer dan 100.000 mensen op de wereld al deze gegevens ingevuld. Zo ontstaat volgens Van der Burg een mooie benchmark. ‘In de wereld van de kantoorfaciliteiten ging het lang om bezettingsgraden. Mensen werden bijna gedwongen om thuis te werken, omdat er gewoon niet meer genoeg plek op kantoor was. Maar schieten we daarin niet door? De Leesman Index maakt dat inzichtelijk, door de cijfers te koppelen aan de – zelf waargenomen – productiviteit van medewerkers.’

54% TEVREDEN
Van alle respondenten zegt tot nu toe zo’n 54 procent: ja, mijn werkomgeving stelt mij in staat productief te werken. Daarentegen is 30 procent actief ontevreden over de werkplek, en 16 procent zegt: ik weet het niet. ‘Het mooie van deze index is: je betrekt al je medewerkers bij hun werkplek’, zegt Van der Burg. ‘En als je van het kantoor iets maakt van al je medewerkers, dan kun je het makkelijker verbeteren.’

Als je van het kantoor iets maakt van al je medewerkers, dan kun je het makkelijker verbeteren.’
GEEN KOSTEN, MAAR BATEN
De werkomgeving is een middel om organisatiedoelen te bereiken. De Leesman Index maakt het mogelijk een directe relatie te leggen tussen de omgeving en de opbrengsten, zegt Van der Burg. ‘Je kunt bijvoorbeeld meten wat het verzuim is, en dat relateren aan de score op de index. Steeds meer bedrijven beseffen dat de werkomgeving geen kostenpost is, maar een middel om een groeidoel te bereikenen mensen productiever te maken. Wij helpen bedrijven te beslissen op data in plaats van meningen. Because you can’t argue with data.’

You can’t argue with data’

KOFFIE ZORGT VOOR SAMENWERKING
Een voorbeeld? ‘Er was een bedrijf in Noorwegen dat met 600 medewerkers 100 koffieapparaten had. Dat was makkelijk voor iedereen, want lekker dichtbij. Totdat de directie besloot dat er voortaan nog maar 6 apparaten kwamen, maar dan wel goede. Toen kwam er eerst gemopper, maar daarna steeg de productiviteit enorm. Mensen bleken ineens in contact te komen met mensen van andere afdelingen, zodat kruisbestuiving ontstond en allerlei nieuwe samenwerkingen.’

Bron: MT.nl

4 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.