Samenwerken tussen afdelingen
: heb jij ook pizza-projecten?

“If you can’t feed a team with two pizzas, it’s too large.” Het is de uitspraak van de bekende Amazon-baas Jeff Bezos, die uitzendselectiebedrijf Accent inspiratie gaf voor de benaming van de samenwerking tussen diverse afdelingen: pizza-projecten. “De onderlinge communicatie is fel verbeterd.”

Lien Byttebier“Onze pizza-projecten hebben de samenwerking tussen de afdelingen verbeterd.” (Lien Byttebier, HR-manager bij Accent)
“Een typisch pizza-team bestaat uit vier à vijf deelnemers. Wij hebben dus grote eters”, zegt een lachende Lien Byttebier, HR-manager bij Accent. Het gaat om medewerkers die cross-departementaal denken, in functie van het bedrijf. “Wij hadden vroeger ook wel projecten met twintig à dertig mensen. Maar die hadden in de praktijk een aantal trekkers en anderen die wel meededen, maar niet genoeg inbreng konden hebben. Vaak waren de teams gewoon te groot”, vertelt Byttebier.

Sponsorship

En dus gooide Accent het over een andere boeg. Er kwamen kleinere en gerichte teams van een vijftal leden van diverse diensten, met één verantwoordelijke en een duidelijke scope. Telkens draaien ze rond één thema dat impact heeft op diverse afdelingen. Byttebier geeft een voorbeeld. “Bij onze kredietcontrole stelden we af en toe klachten van klanten vast. Maar die kunnen diverse oorsprong hebben”, stelt ze. “Het kan zijn dat sales onduidelijke afspraken heeft gemaakt, dat de consulent meer overuren heeft doorgegeven dan voorzien, dat er door de sociale wetgeving nog premies aan de factuur zijn toegevoegd of dat de boekhoudafdeling een foutief of oud btw-nummer heeft gebruikt.”

Kortom, veel zaken in een bedrijf komen van diverse kanten of afdelingen. Je bekijkt die dan ook het best met de diverse afdelingen onderling. Het zelfsturend aspect is hier zeer belangrijk, benadrukt Lien Byttebier. “Het pizza-team wordt samengesteld vanuit de groep zelf. Niemand wordt aangeduid. Tegelijk zorgen we voor een duidelijk sponsorship, budget en opvolging vanuit het management”, vertelt ze. “Daarnaast zijn de verwachtingen van het eindresultaat helder dankzij duidelijke milestones. Elk kwartaal wordt door de teamleden meegedeeld wat juist gerealiseerd is.” De projecten hebben ook een vrij korte looptijd: een jaar, maar langer indien nodig.

Bron: Jobat.be

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.