Van Storytelling naar Storydoing!

Ken je de belangrijkste ambities van jouw organisatie? Dan weet je ook welke richting jouw storytelling moet uitgaan. In je verhaal vertaal je jouw positionering naar meerwaarde voor je klanten. Waarom doe je wat je doet? En: Hoe doe je dat? (Start with Why, Simon Sinek). De boodschappen voor bijvoorbeeld Influencers zullen vervolgens aansluiten op dit kernverhaal (Carole Lamarque).

Storydoing is nog veel belangrijker. Dat betekent dat je met de hele organisatie ook handelt naar je verhaal. Vaak wordt storytelling aangestuurd door interne of zelfs externe marketing- en communicatieafdelingen of bureaus. Bij storydoing zit jouw verhaal echt in het DNA van alle medewerkers. Het bewijs natuurlijk dat het verhaal authentiek is. Bovendien biedt storydoing een vruchtbare voedingsbodem voor samenwerking met medewerkers, leveranciers en klanten. Je vertrekt met een enorme bonus!

Storydoing.com vergeleek een aantal storytelling en storydoing bedrijven. Storydoing bedrijven worden bijna zes keer vaker vermeld op social media dan storytelling organisaties. Bovendien stijgt het aandeel positieve berichten van 58% naar 69%. En de jaarlijkse omzetgroei ligt anderhalf keer hoger bij bedrijven die aan storydoing doen, namelijk 9,6% versus 6,1%.

Storydoing in de praktijk

Vraag jezelf eens het volgende af:

  1. Heb je een verhaal?
  2. Begrijpt en waardeert iedereen in je organisatie je verhaal?
  3. Stuurt het verhaal beslissingen, handelingen en gedrag in je organisatie aan?
  4. Bevat je verhaal een ambitie die verder reikt dan een commercieel doel?
  5. Maak je gedurfde, iconische bedrijfsbeslissingen die passen bij je verhaal?
  6. Wordt er ook buiten je bedrijf gesproken over je verhaal?

Lees meer van de Influencers en Thought Leaders uit Brainport over Inspirerend Leiderschap, Team Performance en Talent Development.