4 Tips voor stress reductie

Tips om stress te reduceren

Tips voor stressreductie

Stress kan in deze tijd vaak hoog oplopen. Deadlines moeten gehaald worden en je hebt to-do lijstjes om af te werken. Er wordt veel van je verwacht, of misschien verwacht je juist veel van jezelf. Voor je het weet steven je af op een burn-out. Het is daarom zeer belangrijk om stress te beperken, daarvoor zijn verschillende manieren die je meteen toe kan passen, zelfs op werkdagen.

Mindfullness

Door elke dag je rustmomentjes te pakken en mindfullness toe te passen, zullen je dagen een stukje minder stressvol zijn. Weet je niet hoe mindfullness werkt, dan kan je daar coaching voor nemen. In een coachingstraject voor mindfullness leer je om in het moment te leven, en je leert hoe je jezelf op elk moment in een staat van rust kan brengen.

Meditatie

Meditatie kan je ook heel goed helpen om stress te reduceren, dit is wetenschappelijk bewezen. Bij velen roept meditatie een idee op van zweverigheid, maar dit is een misvatting. Meditatie is simpelweg je gedachten tot stilstand brengen en alleen maar “zijn”, je kan dit op elk moment van de dag doen. Je hoeft hiervoor niet blootsvoets in de lotushouding te zitten, dit kan je doen op een manier die voor jou comfortabel is. Mindfullness en meditatie dagelijks toepassen zorgt voor stressreductie, en kan je helpen om rust te vinden.

Slaap

Loop je tegen een burn-out aan, dan is slaap ook zeer belangrijk. Je hersenen hebben slaap nodig om goed te herstellen. Iedereen weet dat je lichaam hersteld tijdens slaap, maar voor je hersenen geldt hetzelfde. Slaaptekort kan funest zijn in een tijd van stress, het kan het laatste zetje zijn om in een burn-out te belanden. Wanneer je gestresst begint te raken, kunnen je hersenen wel wat meer slaap gebruiken. Ga dus eens wat vroeger naar bed om wat extra uurtjes slaap te pakken. Probeer ook te zorgen dat je hoofd leeg is voor je gaat slapen, dit kan je doen door middel van meditatie of door te schrijven.

Schrijven

Als je teveel aan je hoofd hebt, raak je het overzicht soms even kwijt. Zoveel dingen te doen hebben kan overweldigend zijn. Overzicht kan je helpen om rust te scheppen in je hoofd, en dus een deel van je stress reduceren. Schrijf eens al je doelen op papier, bekijk hoe je ze kan behalen en maak een plan voor elk doel. Hetzelfde geldt voor eventuele problemen, schrijf ze op. Waarom is het een probleem? Is er een oplossing? Schrijf alles van je af, je zult zien dat je hoofd meteen wat leger aanvoelt en dat je ineens meer inzichten hebt.

Tot slot

Als je wat meer hulp kunt gebruiken bij het reduceren van stress, schroom dan niet om coaching te zoeken. Tijdens een coachingstraject krijg je allerlei handvaten aangereikt om zelf stress te kunnen reduceren, en te zorgen dat je stress in de toekomst zoveel mogelijk kan voorkomen.