Psycholoog Eindhoven - Different Coaching

Goede stress en slechte stress

De stressreactie van het lichaam lijkt een beetje op een vliegtuig dat klaar staat om op te stijgen. Vrijwel alle systemen (bijvoorbeeld het hart en de bloedvaten, het immuunsysteem, de longen, het spijsverteringsstelsel, de sensorische organen en hersenen) zijn gemodificeerd om het waargenomen gevaar te kunnen opvangen.

Trillend kloppend hart

Met beven en een kloppend hart kunnen we het moeilijk vinden om nauwkeurige, gecontroleerde vaardigheden uit te voeren. En de intensiteit van onze focus op overleven interfereert met ons vermogen om goede beoordelingen te maken op basis van informatie uit vele bronnen. We merken dat we meer ongevalgevoelig zijn en minder in staat om goede beslissingen te nemen.

Word je bewust van je stressoren en je emotionele en fysieke reacties. Let op je leed. Negeer het niet. Verdoe uw problemen niet. Bepaal welke gebeurtenissen u van streek maken. Wat vertel je jezelf over de betekenis van deze gebeurtenissen? Bepaal hoe uw lichaam op de stress reageert. Word je nerveus of fysiek overstuur? Zo ja, op welke specifieke manieren?

Stress voorkomen

Verminder de intensiteit van uw emotionele reacties op stress.
De stressreactie wordt veroorzaakt door uw perceptie van gevaar … fysiek gevaar en / of emotioneel gevaar. Bekijk je je stressoren overdreven en / of neem je een moeilijke situatie aan en maak je er een ramp van?

Verwacht je iedereen te plezieren?
Reageer je overmatig en beschouw je dingen als absoluut kritisch en urgent? Heb je het gevoel dat je altijd moet overwinnen in elke situatie? Werken aan het aannemen van meer gematigde standpunten; probeer de stress te zien als iets waarmee je kunt omgaan in plaats van iets dat je overweldigt. Probeer je overtollige emoties te temperen. Plaats de situatie in perspectief. Werk niet aan de negatieve aspecten en het “wat als’s”.

Goede stress en slechte stress

De stressrespons (ook wel de vecht- of vluchtrespons genoemd) is van cruciaal belang tijdens noodsituaties, zoals wanneer een bestuurder op de remmen moet trappen om een ​​ongeval te voorkomen. Het kan ook worden geactiveerd in een mildere vorm op een moment dat de druk op is, maar er is geen echt gevaar – zoals rennen om het schot te maken dat het spel zou kunnen winnen, je klaarmaken voor een grote toespraak of gaan zitten voor een eindexamen. Een beetje van deze stress kan je scherp houden, klaar om een ​​uitdaging aan te gaan. En het zenuwstelsel keert snel terug naar zijn normale toestand en staat klaar om opnieuw te reageren wanneer dat nodig is.

Ontlast stress met stressbal
Als u in een kantooromgeving werkt, zorg er dan voor dat u een stressbal krijgt. Stressballen hebben bewezen een persoon van stress te herbeleven! Dus waar wacht je op? Krijg vandaag een stressbal en leer hoe het u kan helpen.