4 Tips voor het doorvoeren van een gedragsverandering

4 tips voor het doorvoeren van gedragsverandering
Steeds vaker komt het in het nieuws, de zogenaamde schandalen in het bedrijfsleven. Werkgevers en werknemers die misbruik maken van het vertrouwen dat ze krijgen. Na een dergelijk schandaal is er een gedragsverandering nodig. Maar hoe kun je het gedrag van mensen beïnvloeden en daardoor veranderen? Is het überhaupt wel mogelijk om normen en waarden binnen een bedrijf om te zetten? Ja zeker, zeggen veel professionals. In dit artikel volgen 4 tips om het gedrag binnen een bedrijf te veranderen, door middel van een coachingstraject.

1. Bewustwording
Gedragsverandering kan pas plaatsvinden als mensen zich bewust zijn van hun huidige gedrag. Performance coaching kan daar een groot aandeel in leveren. Bij dit coachingstraject gaan werknemers in op hun persoonlijkheid, aan de hand van vragen: Wat vind ik belangrijk? Wat zijn mijn goede eigenschappen? Wat zijn mijn valkuilen? Wat betekent dit voor mijn werkgedrag? Wat zou ik aan mijzelf willen verbeteren? Aan de hand van deze vragen wordt een werkgever of werknemer zichzelf bewust van zijn gedrag. Performance coaching laat de werknemer zien wat de invloed van het gedrag op de omgeving is. Deze manier van coachen wordt ook wel competentie coaching genoemd.

2. Gamification
Nieborg deed een onderzoek naar het veranderen van gedrag op basis van gamification. Dit bleek een hele goede manier om mensen te coachen. Bij een spel zijn drie onderdelen essentieel: beloning, werving en behoud. Door het belonen van gedrag, trek je mensen aan en behoud je mensen. Bruna, een kantoorboekhandel, verzon een goede manier om verandering in zijn bedrijf door te voeren. Hij ontwikkelde een app waarop zijn werknemers punten konden scoren door bepaalde acties te doen, zoals klanten aanspreken in de winkel. Deze manier was heel effectief, de verkoopcijfers stegen direct. De baas hoefde op deze manier zijn werknemers ook niet voor te kauwen wat ze moesten doen. Spelenderwijs gedrag veranderen is een goedwerkende methode.

3. Zachte heelmeesters
Collins, een bedrijfskundige, zegt dat het belangrijk is om de punten waarop het in je bedrijf mis gaat, duidelijk te maken. Er hoeven geen personen aangewezen te worden, die de oorzaak daarvan zijn. Het beste kunnen er gerichte punten genoemd worden, waar het hele bedrijf aan kan werken. Als er mensen zijn die niet voldoende inzet tonen, of het verknallen voor de rest, moet de werkgever hen dan ook ontslaan. De goede werknemers lijden anders onder het gedrag van de slechtere werknemers. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

4. Regels
Stel duidelijke regels op voor het bedrijf. Leg de regels uit aan de hand van de normen en waarden die het bedrijf heeft. De medewerkers zullen dan beter begrijpen waarom ze zich aan bepaalde regels moeten houden. Geef tegelijkertijd werknemers wel de kans om hun eigen visie te vertellen en laat die ook meewegen. Dit is een onderdeel van competentie coaching, waar in de werknemers de ruimte krijgt om zijn eigen visie en normen en waarden te delen met de rest.