Coachend leidinggeven, hoe doe je dat?

4 tips voor coachend leidinggeven te ontwikkelen
Coachend leiderschap is belangrijk om het maximum uit je team te bereiken. Het is een coachingstraject die de competenties van de werknemers op de voorgrond plaatst. Je spreekt de werknemers aan op hun persoonlijke kwaliteiten en verantwoordelijkheden. Je waakt er over dat jouw personeelsleden zich uitstekend kwijten van de taken en zelfstandig hun job kunnen uitvoeren. Coachend leiderschap beoogt twee objectieven. Enerzijds het leidinggeven zelf door bepaalde doelen voorop te stellen en die te behalen. Anderzijds ben jij de leidraad om werknemers naar een hoger level te tillen.

Bij leidinggevende coaching klamp je je personeel aan op hun attitude en de manier hoe ze met elkaar communiceren. Hieronder 4 tips hoe je dit coachingstraject het beste aanpakt.

Tip 1: Communiceer duidelijk welke verwachtingen jij vooropstelt

Glasheldere kennisgeving en briefing naar de werknemers toe is de basis van een goede samenwerking in de toekomst. Spreek over de doelen die je in de toekomst voor ogen hebt met elke werknemer en schets het verwachtingspatroon om die beoogde doelstellingen te bereiken op een ondubbelzinnige duidelijke manier. Hierdoor creeër je een effect dat hij of zij weet wat hen te doen staat.

Tip 2: Benader op een positieve manier zonder aan te vallen

Je moet er zorg voor dragen dat je steeds positief opbouwende informatie geeft zonder die persoon te kwetsen of aan te vallen. Check altijd of de werknemer jouw boodschap heeft begrepen wat je wou zeggen. Leidinggevende coaching pas je vooral toe in omstandigheden waar je werknemer zowel sturing en hulp nodig heeft. Richtlijnen geven, corrigeren en het geven van feedback lopen als een rode draad doorheen het coaching proces als leidinggevende.

Tip 3: Maak tijd voor het leerproces zonder het geduld te verliezen

Een werknemer omscholen of verbeteren vergt tijd. Je kan van je personeelslid niet verwachten dat het ontwikkelen van een vaardigheid meteen resultaat gaat opleveren. Meestal gaat dit gepaard met vallen en opstaan waarbij fouten regelmatig voorkomen in het aanleerproces. Het is van het grootste belang dat je die gelegenheid aangrijpt om te evalueren en te wijzen welke oplossing voorhanden is. Of zoals het spreekwoord zegt: ‘Je moet leren van je gemaakte fouten’.

Tip 4: Zorg voor een goede vertrouwensband met je medewerkers

Trap niet in de valkuil dat je je medewerkers geringe aandacht geeft. Te weinig geloof in iemand of ruggensteun kan bijdragen tot nefaste gevolgen. Het belemmert de persoonlijke ontwikkeling en beperkt de creativiteit bij een werknemer. Een goede vertrouwensband tussen een leidinggevende en een werknemer heeft een invloed op de verbetering van werkprestaties. Probeer hun gedachten te lezen. Waar worden ze gelukkig van en waar staat hij of zij voor open. Hier moet je handig op inspelen zodat je een juiste team strategie kan bepalen.