Communicatie is het probleem!

In onze praktijk als Business Coach komen wij clienten tegen die als eerste aangeven dat de communicatie van anderen hen belemmert hun werk goed te doen. Communicatie is het probleem bij ons. Je mag gerust zelf een analyse maken, maar dit gaat er uit komen en daar moet iets aan worden gedaan. Kun je helpen?

En weet je, vrij wel altijd is communicatie een verzamelnaam voor heel veel andere zaken, waaronder juist niet communicatie. We  praten niet goed met elkaar, onze leidinggevende communiceert niet helder, het MT communiceert niet over zaken die voor ons belangrijk zijn. Daardoor kan ik mijn werk niet goed doen, verslechtert de sfeer, werken we niet goed met elkaar en klanten samen, nemen de opdrachten af en komt er te weinig werk binnen. Waardoor mensen zich aan het vervelen zijn.

Het is altijd heel belangrijk om hoofd en bijzaken te onderscheiden bij Business Coaching, verder ook oorzaken en consequenties. In deze casus blijkt dat er te weinig werk binnenkomst, waardoor het bedrijf moeilijk zijn hoofd boven water kan houden. In plaats van het ingrijpen van het MT, het verkleinen van de organisatie of juist aan de Sales kant het vergroten van de opdrachten,  wordt er veel vergaderd maar niet besloten. Er zijn te veel mensen aan het werk, er is niet genoeg werk, de mensen beginnen zich te vervelen, en de sfeer verslechtert. Communicatie is niet het probleem, slechte communicatie is wel het gevolg.

Uiteindelijk heeft het bedrijf moeten besluiten afscheid te nemen van 10 werknemers. Hierdoor ontstond rust bij het MT en de medewerkers die wel konden blijven, werden targets ineens wel haalbaar en kwam ook de Flow terug bij de teams. En de communicatie, die bleek inderdaad niet het probleem, maar een symptoom. Toen de financiële resultaten van het bedrijf verbeterden, bleek ook de communicatie ineens enorm verbetert.