Different Coaching: Loopbaancoaching, Loopbaancoach

Manieren om tijd en leven te maximaliseren

Mijn ervaring in het bedrijfsleven heeft me één echt ding geleerd: dat het maximaliseren van uw productiviteit, geluk, vrede of impact het beste kan worden bereikt als u de volgende tijdsregels goed begrijpt.

1. Heb doelen

Efficiënter zijn met uw tijd is niet relevant als u niet weet hoe u het wilt besteden. Bij het beheren van tijd is het kompas belangrijker dan de klok. Weet waar je heen wilt en besteed je tijd aan de dingen die je daar brengen.

Veel mensen besteden energie om efficiënter te werken zonder eerst te doen wat belangrijk is: doelen stellen. Het is alsof je verdwaald bent op weg naar een nieuwe stad. Sneller rijden helpt niet als je de verkeerde kant op gaat. Zoek uit in welke richting je moet gaan en ga die kant op.

Als je het eenmaal hebt voorbereid, laat je lijst met doelen zien wat voor jou belangrijk is.

2. Analyseer hoe u uw tijd doorbrengt

Het is altijd goed om te weten hoe je je tijd nu doorbrengt. U kunt dit volgen door een timer in te stellen die elke 15 minuten afgaat; schrijf altijd op wat u doet wanneer het klinkt. U kunt uw dag ook opdelen in blokken van 15 minuten en elke activiteit registreren die u doet.

Als u eenmaal uw tijdlogboeken hebt, onderzoekt u ze. Hoe verhouden ze zich tot uw doelen? Brengt u tijd door waar uw prioriteiten liggen?

3. Houd een takenlijst bij

Dit klinkt te simpel, maar het is echt de basis van alle tijdmanagementsystemen. Je takenlijst kan elektronisch zijn, op luxe papier, ingebonden in een notitieblok of losbladig. De sleutel is om alles wat u wilt bereiken op één lijst te hebben. Mijn takenlijst kan een item van één regel bevatten, zoals “jaarverslag schrijven”, dat verwijst naar een veel groter bestand of zelfs een archiefvak over dat item.

4. Geef prioriteit aan uw lijst

Zodra u de lijst hebt, bepaalt u welke belangrijke items zijn. Markeer deze met een markeerstift, een rode pen of op een andere manier waardoor ze opvallen.

Ik vind mijn takenlijst soms te groot. Elk item op de lijst roept “let op mij!”, Hoewel de meeste niet als belangrijk werden gemarkeerd. In deze gevallen pak ik een blanco vel papier en bedek mijn takenlijst en noteer alleen de drie of vier belangrijkste items. Dat zijn degenen om op te focussen.

5. Controle uitstel

Ik gebruik een aantal trucs om alle aanhoudende neigingen om uit te stellen te doorbreken. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om een ​​papieren versie van mijn digitale takenlijst te hebben. Ik herdruk het om de paar dagen wanneer nieuwe items worden toegevoegd en voltooide items worden verwijderd. Het is op deze momenten dat ik op zoek ben naar de items die ik als hoge prioriteit heb gemarkeerd, maar die nog niet klaar zijn.

Mensen zeggen vaak dat ik veel zelfbeheersing heb. In werkelijkheid is echter veel ervan omgevingscontrole. Ik beheer mijn omgeving om dingen te elimineren die ik zou kunnen gebruiken om uit te stellen. Haal bijvoorbeeld games van uw computer, verkoop uw tv en raak de drukke taken kwijt die u gebruikt om belangrijke taken te vermijden.

Ik heb een effectieve gewoonte ontwikkeld die me heeft geholpen om uitstelgedrag te doorbreken: “Doe het ergste eerst.” Aan het begin van elke dag voer ik die ene taak uit die me de meeste stress bezorgt en die ik nog niet heb gedaan. Soms geef ik het gewoon een kwartier – gebaseerd op de theorie dat ik zo ongeveer 15 minuten kan staan. Vaak is het deze korte stuwkracht die me doorbreekt.

Als ik me nog steeds uitstelt, bekijk ik mijn redenen om een ​​doel te stellen. Om extra motivatie te creëren om een ​​taak te voltooien, versterk ik de redenen waarom dit moet worden gedaan. Evenzo belonen veel mensen zichzelf voor het voltooien van een baan.

6. Organiseren

Organisatie en tijdsbeheer zijn gekoppeld. Ik merk dat ik belangrijke dingen voor elkaar krijg als ik alle tools heb die ik nodig heb om de klus te klaren.

Het tegenovergestelde van organisatie – chaos, rommel, desorganisatie – leidt meestal tot druk werk. Als je bureau hoog is opgestapeld, zegt elk vel papier “kijk me aan.” Je kunt veel werk verzetten zonder ooit de belangrijke dingen te bereiken.

7. Afgevaardigde

Een manier om uw tijd uit te breiden is om anderen ertoe te brengen u ermee te helpen. De sleutel tot delegeren is om taken die iemand anders aanzienlijk sneller of gemakkelijker kan uitvoeren dan u kunt uitvoeren.

Als u protesteert dat er niemand is die rechtstreeks voor u werkt aan wie u taken kunt delegeren, geen probleem. Overweeg om te delegeren naar een peer, een superieur, een leverancier of zelfs een klant. Behandel delegatie als netwerken: wie in uw netwerk zou het beste zijn voor de klus?

In sommige gevallen moet u vooraf investeren om iemand te trainen zodat hij of zij een taak van u kan overnemen. De besparingen op lange termijn zijn meestal de tijd en kosten vooraf waard.

Vergeet niet om na de overdracht op de juiste manier te bedanken. Je denkt misschien dat mensen het niet leuk vinden om gedelegeerd te worden, maar precies het tegenovergestelde is waar. Mensen worden graag gevraagd, vooral als het iets is waar ze goed in zijn.