Hoe ga je om met luie collega’s? 7 tips

Iedereen kan wel eens een slechte dag hebben, maar sommige collega’s neigen toch meer naar lui dan naar een tijdelijke dip. Hoe pak je dat aan?

Het is één ding als een collega lui is en dat enkel effect heeft op zijn of haar werk, maar wat als het ook bij andere collega’s voor problemen zorgt. Soms is het werk van de ene collega afhankelijk van de andere, moet er een project afgemaakt worden, wacht een medewerker nog op een briefing om verder te kunnen met zijn dagtaken, … Een luie collega kan voor een hoop vertraging of ergernis zorgen. Niet te vergeten dat het een slechte indruk kan wekken, waardoor het hele team in een slecht daglicht wordt gesteld.

Maar wat kan je zelf doen als een van je collega’s zijn of haar verantwoordelijkheid niet opneemt?

1. Laat jezelf er niet door afleiden

Het is gemakkelijk om afgeleid te raken door wat andere mensen aan het doen of juist niet aan het doen zijn. Vaak ten koste van je eigen productiviteit of vooruitgang. Laat je hier niet door vangen! In plaats van zuur te reageren op je collega of verbitterd te raken door hun gebrek aan inzet, zorg ervoor dat je eigen prestatieniveau hoog blijft.

2. Help hen niet om lui te zijn

Het is niet altijd makkelijk om met iemand samen te werken die alles uitstelt, maar het wordt nog moeilijker als je hen hier ook nog eens een handje bij gaat toesteken. Stel jezelf de vraag of je collega niet zo lui is, omdat jij dit gedrag toelaat en een omgeving creëert waarin hij of zij hiermee wegkomt. Leer om grenzen te stellen.

Wil dit zeggen dat je je collega het deksel op de neus moet geven als hij of zij op het laatste moment hulp komt vragen om een taak af te werken? In het kader van teamwerk… nee. Probeer te helpen als je kan. Maar maak ook meteen duidelijk dat je de volgende keer niet zo genereus met je tijd en inzet zal zijn, want het is uiteindelijk niet je job om hem of haar uit de nesten te helpen. Blijven ze dezelfde fout maken? Druk ze met de neus op de feiten en laat weten dat je dit niet meer tolereert.

De verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij henzelf. Als je hen telkens uit de nood blijft helpen, doe je hen en jezelf op lange termijn geen plezier. Zeg uiteindelijk ‘nee’, desnoods door eraan toe te voegen waar het volgens jou is misgelopen in hun planning (of gebrek daaraan).

3. Roddel niet over hen

Beginnen je frustraties over te koken? Dan is het verleidelijk om je gedachten over die luie collega te gaan ventileren tegen een andere medewerker. Hoewel dit misschien even deugd kan doen, doe je dit toch beter niet. Het is namelijk een teken van gebrek aan professionalisme en het geeft je de reputatie een roddelaar/roddeltante te zijn.

Je loopt daarbij altijd het risico dat je geroddel de collega in kwestie bereikt. Jullie relatie zal er niet op verbeteren en zijn of haar gedrag waarschijnlijk niet wijzigen.

Voel je dat je gaat overgaan tot kwaadsprekerij? Focus dan op tip 1 en op je eigen werk.

4. Neem geen voorbeeld aan hun gedrag

Het is niet onlogisch dat je een collega ziet niksen en dat je jezelf gaat afvragen ‘Waarom zou ik er nog zoveel werk in steken? Waarom krijgt die collega evenveel betaald om geen poot uit te steken en ruil jij je salaris voor bloed, zweet en tranen?’. Waarna jezelf beslist om liever lui dan moe te zijn.

Je zou een punt hebben, maar laat je eigen standaarden niet beïnvloeden door het gebrek aan inzet of trots van een ander. Ga zelf niet slabakken uit protest. Je zal jezelf uiteindelijk alleen maar teleurstellen en je maakt echt wel meer kans op een promotie dan die collega. Trek je eigen motivatie en ambitie niet in twijfel en doe jezelf niet tekort.

5. Absorbeer hun verantwoordelijkheden niet

Een collega met een ander ritme en andere niet-werkgerelateerde prioriteiten kan extra moeilijk zijn als je een jobfunctie deelt of echt innig moet samenwerken. Je maakt dan best al vroeg duidelijk wie verantwoordelijk is voor wat, zodat je niet in de gewoonte verstrikt raakt zijn of haar werk mee op jouw vork te nemen.

Niet alleen ga je het je collega kwalijk nemen en gaat dat je gemoed bepalen, maar je eigen werk zal eronder beginnen lijden. Je zal meer tijd spenderen aan het corrigeren en afwerken van zijn of haar taken. Stuur wel deadline reminders, maar herinner jezelf eraan dat je hun manager/toezichthouder niet bent en dat je niet extra betaald wordt om een babysit te zijn.

6. Zeg iets, maar wees voorzichtig

Lukt het niet langer om de incompetentie van je collega onder de mat te vegen, dan kan je er iets van zeggen tegen hen. Maar wees voorzichtig en vooral tactvol. Overrompel hen niet met beschuldigingen en hou in het achterhoofd dat het niet zo zeer om luiheid gaat, maar dat het ook om slechte timemanagement kan gaan. Of misschien is je collega overweldigd door het werk en weet hij of zij niet hoe eraan te beginnen en is een extra opleiding noodzakelijk of gewoon een duwtje in de juiste richting. Misschien heeft hij of zij privé enkele problemen die de bovenhand nemen en waar jij niets over weet. Je weet nooit waar het probleem vandaan komt.

Is dit niet zo, kies er dan niet voor om onnodig scherp te zijn, maar leg duidelijk uit hoe hun passiviteit een negatief effect heeft op jouw team en jou vooral. Het zou kunnen dat ze dat echt nog niet hebben ingezien en niet helemaal weten wat er van hen verwacht wordt. Zorg er dus voor dat iedereen op dezelfde pagina zit voor je verder werkt.

7. Praat met een manager

Heb je de kwestie aangekaart met de collega(‘s) in kwestie, maar verandert er nog steeds niets. Integendeel, het escaleert. Dan is het je goed recht om met je probleem naar een hogere instantie te stappen: de manager. Let wel op hoe je dit aanpakt.

Ga niet naar je manager met de klacht dat je collega een halve dag op Reddit zit. Hoewel dit misschien waar is, kan dit lijken op rattengedrag en kan je ervan verdacht worden een concurrent voor een promotie uit de weg te schuiven.

Benadruk eerder hoe het door de huidige situatie moeilijk wordt voor jou om jouw taken naar wens af te werken of uit te voeren. Het is slim om hier een paar voorbeelden klaar te hebben. Liefst zo concreet mogelijk om je klacht kracht bij te zetten.

Vergeet niet dat je werkgever zelf vaak veel meer ziet dan je denkt. Het is mogelijk dat hij of zij het dalende prestatieniveau van je collega al heeft opgemerkt. Pols hier even naar. Bevestigt je baas dat hij of zij zich bewust is van het probleem, dan hoef je zelf niet meer verantwoordelijkheid te nemen dan je al gedaan hebt. Het is nu aan hem of haar, je hebt het probleem uit handen gegeven.

Een luie collega kan een hardnekkig probleem zijn, maar met deze tips zou je gewapend moeten zijn om de situatie eerlijk en snel op te lossen. Sleept het langer aan dan verwacht, onthou dan dat je vooral de kwaliteit van je eigen werk moet beschermen. Jij kan enkel je eigen carrière in goede banen leiden, zelfs als anderen niet om die van hun lijken te geven.

Bron: Jobat.be