De olifant die strategie heet..

Strategie is een veelkoppig monster. Het is voor een (beginnend) managementstudent een lastig thema. Bedrijfsstrategieën, het strategieproces, marketingstrategie? Er zijn dikke boeken over geschreven en dat zal zo blijven.

Als managementstudent aan een MBA opleiding loop je tegen veel visies op rond het thema strategie. Een MBA opleiding heeft als taak om studenten een denkproces aan te leren op basis van een kennis en ervaring. De kennisbasis verzorgt de opleiding (lees: de docenten binnen het curriculum), en de ervaringsbasis ligt bij de studenten. De toepassing van alle opgedane kennis en ervaring met het strategie ligt in een uitgewerkte thesis dan wel analyseopdracht. Na de strategische analyse volgt dan de planning en de uitvoering. Ondanks de lijvige werken die kennelijk horen bij dit vak, is strategie het leukste wat er is. Het moet wel leuk gebracht worden natuurlijk.

Mijn voorkeur ligt al jaren bij Strategie safari van Henry Mintzberg, toch wel de aartsvader van het vakgebied strategie (al zullen de puristen die eer toekennen aan Michael Porter). In dit boek wordt het veelkoppig monster in al haar vormen ontleed. Een fantastisch boek waarmee u, in welke organisatievorm dan ook, veel zult herkennen. Veel MBA’s willen natuurlijk de ‘sexy’ kant benadrukken en kiezen voor het uitrollen van innovatiestrategieën. De blauwe oceaan (2005) van Chang Kim en Renée Mauborgne is dan een favoriet. Het biedt een simpel (maar niet al te concreet) handvat voor het zoeken van innovaties. Het is na bijna tien jaar in Amerika en Engeland nog steeds het nummer 1 innovatiestrategie boek. Helaas hebben de auteurs door al het onderwijs en advieswerk nog geen tijd gevonden een geüpdate versie te publiceren.

Vele strategieën gaan mank aan een goed proces. Die dikke boeken kunt u zich besparen. Kort en krachtig en vooral simpel moet Patrick Stroh gedacht hebben bij het schrijven van Business StrategyPlan, Execute, WIN! De praktische toepasbaarheid zit in elk hoofdstuk. Met linkjes naar hele andere vakgebieden waaruit hij geleerd en geput heeft (van Hell’s Kitchen tot Shark Tank). Twee uurtjes lezen, wat zaken uit de instrumentenkoffer erbij, en in een middag staat er een basisstrategie voor welk business idee dan ook. Mintzberg maakt een diepe buiging!

 

Bron: Managementboek.nl