Oefening Schrijven helpt!

Schrijven helpt, weten Coaches en Psychologen. Hieronder twee schrijfoefeningen die echt helpen!

Bron: ‘Bevlogen aan het werk’

Oefening 1

Wil je iets kwijt, maar vind je dat eng? Schrijf dat dan eerst eens op. Schrijf voor jezelf op wat je dwarszit op je werk en wat je daarbij voelt. Is er iemand waar je moeite mee hebt of anderszins iets tegen zou willen zeggen? Schrijf dan op wat je eigenlijk tegen die speciale persoon zou willen zeggen. Je zult merken dat je, door deze oefening te doen, je gedachten en gevoelens beter onder woorden kunt brengen. Dit zal je helpen om deze uiteindelijk met anderen te bespreken.

Oefening 2

Schrijf een brief aan de persoon aan wie je wilt vertellen wat je dwarszit (zoals je baas, of een collega). Neem rustig de tijd om de brief te schrijven en maak gerust meerdere versies. Het is niet de bedoeling dat je de brief post. Het kan zijn dat je door het schrijven alleen al opluchting ervaart en het gevoel hebt dat de kous nu af is. Is dat voor jou niet genoeg, gebruik dan de brief voor jezelf als een opstapje voor een gesprek met de persoon met wie je een probleem ervaart. Zet voor jezelf op een rijtje wat je in het gesprek wilt bespreken en bereid je goed voor. Het schrijven van de brief helpt daarbij, ook al post je deze niet.

5 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.