Wat is Customer Relationship Management?
Beheer je klantrelaties en -gegevens
Klanten bepalen het succes van jouw onderneming. Om ervoor te zorgen dat zij in de toekomst voor jouw diensten of producten blijven kiezen, is het belangrijk dat je jouw relatie met hen onderhoudt. Wanneer je een klantenbestand opbouwt waarin voorkeuren, opmerkingen en verleende diensten worden opgeslagen, is het makkelijker je relaties te onderhouden. Customer Relationship Management (CRM) helpt hierbij.
Wat is CRM?
Customer Relationship Management is een Engelse term voor klantrelatiebeheer. De term wordt gebruikt voor de software en de werkwijze waarin je jouw relaties met klanten beschrijft. In een CRM-systeem sla je alle informatie over je klant op; persoonlijke gegevens, de onderwerpen van jullie gesprekken, de klachten die ze hebben, de diensten die jij aan hen verleend hebt, enzovoorts. Door deze relaties bij te houden kun je de klantervaring zo goed mogelijk maken. Mkb’ers en grote bedrijven gebruiken vaak al CRM-systemen, maar ook zzp’ers kunnen hier gebruik van maken. Je kunt een klantenbestand in Excel maken, maar er zijn ook speciale programma’s voor. Tegenwoordig maken veel CRM-applicaties gebruik van de cloud. Dit zorgt ervoor dat je er overal bij kunt.
Hoe optimaliseert CRM de klantgerichtheid?
Door al de informatie in het CRM-systeem is het mogelijk om gerichter met je klanten om te gaan. Als er in jouw klantenbestand staat dat iemand een voorkeur heeft voor Victoriaanse meubels, dan kun jij dit soort meubels bij jouw klant onder de aandacht brengen. Het zorgt voor een persoonlijke relatie.
Verkorting verkoopcyclus
Met CRM kun je toekomstige uitgaven van de klant inschatten. Als een klant wekelijks een bepaald product van jou koopt, dan zie je dit in jouw klantenbestand. Je gaat er dan van uit dat je dit product deze week ook gaat verkopen en kunt het klaarzetten. Met deze informatie verbeter je niet alleen de service die je biedt, maar ook je efficiëntie. Je weet immers al wat de klant nodig heeft.
CRM applicaties
Er zijn honderden CRM-systemen. Zo’n programma heeft veel voordelen ten opzichte van een spreadsheet. Het is makkelijker om de taken en activiteiten van je klanten op te slaan en je kunt gerichter zoeken naar bepaalde personen. Een aantal gratis en goedkope applicaties:
– Salesforce is op pc, smartphone en tablet toegankelijk. Het systeem zit in de cloud waardoor je er overal bij kunt. De kosten bedragen 27 euro per gebruiker per maand.
– Perfectview CRM is een Nederlands CRM-systeem. Het is net als Salesforce op alle apparaten en overal toegankelijk. Je kunt op hun website een gratis testversie aanvragen. Tot 5 gebruikers is het 10 euro per gebruiker per maand, hierna gaat het omhoog naar 25 euro.
– Insightly is voor zzp’ers met minder dan 2.500 klanten gratis. Als je meer dan 2.500 klanten gaat onderhouden, wordt het 7 euro per gebruiker per maand. Het is net als voorgaande programma’s op alle devices te gebruiken.
Bron: zzpservicedesk.nl



