Ondernemen en financiële plannen

Waaruit bestaat een financieel plan?

5 begrotingen om je winst te bepalen
Investeerders geven niet zomaar geld weg, ze willen eerst weten of jouw bedrijf wel geld op gaat leveren. Daarom is het nodig een financieel plan op te stellen voordat je een lening aanvraagt. Met het opstellen van een financieel plan kom je erachter hoeveel je moet lenen, of je aan je financiële verplichtingen kunt voldoen en, misschien wel het belangrijkste, of je geld overhoudt voor jezelf.

Wat is een financieel plan?

Voor zowel subsidies als leningen heb je een financieel plan nodig. Zo’n plan bestaat uit vijf delen, namelijk een investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en een begroting van de privé-uitgaven. Samen geven deze begrotingen inzicht in de potentiële winstmogelijkheden en risico’s. Met een financieel plan ga je na hoeveel geld je elke maand overhebt. Je wilt immers weten of je bedrijf winst gaat maken voordat je begint. Het is een goede voorbereiding op het ondernemerschap.

1. Investeringsbegroting

Een investeringsbegroting is een overzicht waarin staat wat je nodig hebt om jouw onderneming te beginnen en hoeveel dit gaat kosten. Het bestaat uit vaste en vlottende activa. Denk bij vaste activa aan bedrijfsmiddelen die langer dan een jaar meegaan, zoals een computer, een bedrijfsauto of een bureau. Met vlottende activa worden de bedrijfsmiddelen bedoeld die korter dan een jaar aanwezig zijn in het bedrijf, zoals voorraden of aanloop- en openingskosten. Probeer rekening te houden met onverwachte kosten en schat je uitgaven niet te krap in. Soms kan bijvoorbeeld de elektriciteitsrekening hoger uitvallen dan je dacht.

Aanloop- en openingskosten

Als je een bedrijf begint, is het nodig om de aanloop- en openingskosten in de investeringsbegroting te vermelden. Dit zijn de kosten die gemaakt worden voordat het bedrijf start, zoals de notariskosten, marktonderzoek, enzovoorts.
Vraag offertes aan bij leveranciers en dergelijke. Het is makkelijker om je kosten te onderbouwen met offertes en dit geeft een duidelijker beeld bij het aanvragen van een lening.

2. Financieringsbegroting

Bij een financieringsbegroting licht je toe hoe je de middelen uit de investeringsbegroting gaat betalen. Het is opgedeeld in eigen vermogen en vreemd vermogen. Het eigen vermogen is het geld wat jij zelf in je bedrijf steekt, het vreemd vermogen zijn de leningen die je neemt en de investeringen die mensen doen in jouw bedrijf.

Solvabiliteit

Als een bank geld aan jou leent, verwacht hij zijn geld wel terug te kunnen vangen. De bank gebruikt solvabiliteit om te bepalen of jij jouw schulden op termijn kunt aflossen. Solvabiliteit is de verhouding van jouw eigen vermogen ten opzichte van het geleende vermogen. Een bank verwacht meestal dat een startende ondernemer 20 procent van de kosten zelf kan betalen, soms loopt dit percentage hoger op.

3. Exploitatiebegroting

In een exploitatiebegroting wordt duidelijk hoeveel omzet je moet maken om winst te draaien. Je berekent de omzet en trekt hier de kosten van af. Onder deze kosten vallen onder andere de inkoopkosten, verzekeringen, afschrijvingen, vervoerskosten, enzovoorts. Het bedrag waarop je uitkomt is de verwachte winst vóór de belasting eraf is. Hier gaat namelijk nog inkomstenbelasting vanaf.
Het is belangrijk dat je bij een exploitatiebegroting de bedragen zonder belasting toegevoegde waarde (btw) vermeldt, de btw komt namelijk terug in de liquiditeitsbegroting.

4. Liquiditeitsbegroting

Een liquiditeitsbegroting is een maandelijks overzicht waarop je jouw uitgaven en inkomsten kunt zien. Hierdoor kun je bepalen of je in bepaalde periodes meer geld nodig hebt of juist meer geld overhoudt. Als je bijvoorbeeld een nieuwe computer nodig hebt, kun je in de liquiditeitsbegroting zien in welke maand je deze het beste kunt halen. Als je een financiële reserve wilt opbouwen voor onverwachte kosten kun je met deze begroting bepalen hoe je dit aan gaat pakken.
Een liquiditeitsbegroting begin je door vanaf 1 januari vast te stellen hoeveel geld je per maand overhoudt. Als je in een maand een tekort hebt, dan kun je ervoor zorgen dat je uitgaven in een andere maand doet zodat je deze tekorten weghaalt.
Houd rekening met betalingstermijnen van klanten, periodieke betalingen en de btw. Een liquiditeitsbegroting is namelijk inclusief btw.

5. Begroting privé-uitgaven

Het is voor een bank belangrijk om te weten hoe jij van plan bent je geld uit te geven in de eerste periode van je ondernemerschap. Het is voor een starter niet handig als je veel geld gaat uitgeven. Een bank heeft niet de verplichting om jou een lening te geven, dus ze willen dat je goed met hun geld omgaat. Met een begroting van je privé-uitgaven kun je bepalen hoeveel geld jij nodig hebt per maand om in je levensonderhoud te voorzien. Houd rekening met de vaste lasten die je elke maand moet betalen, zoals verzekeringen en abonnementen.

Privé en zakelijk gescheiden

Het is handig om een zakelijke rekening te openen als je een onderneming begint. Dit kost wel geld, maar het heeft veel voordelen. Je kunt makkelijker bijhouden hoeveel je per maand uitgeeft aan jezelf, het is makkelijker om te zien hoeveel je kwijt bent aan je bedrijf met een overzicht van je zakelijke rekening en het staat professioneler als klanten geld naar jouw bedrijfsnaam moeten overmaken in plaats van jouw naam.
Bron: zzpservicedesk.nl