Snoozen is geen goed idee

Toch een half uurtje later opstaan dan gepland, doorwerken tot diep in de nacht en een boterham eten achter je laptop. Is dat herkenbaar? Als je je eigen tijden mag bepalen is het verleidelijk om te vervallen in een dagindeling zonder vast ritme. Maar pas op: dit kan leiden tot gezondheidsklachten en verminderde productiviteit. “Streef zo veel mogelijk naar regelmaat”, aldus diëtist en leefstijlcoach Aty de Jong van MyDailyLifestyle.
“Je lijf is gebouwd om overdag, als het licht is, actief te zijn en ‘s nachts te herstellen. Als je zelf gekke werktijden creëert, verstoor je je bioritme. Je functioneer dan niet optimaal. Zzp’ers hebben veel vrijheid en vergt zelfmanagement. Dat kan lastig zijn,” aldus Aty.

Overgewicht

Iedereen weet wel dat voldoende eten, slapen en bewegen belangrijk is, maar toch lukt dat lang niet altijd. Het effect dat het op je gezondheid heeft, moet echter niet onschat worden, vertelt Aty. “Wanneer je niet regelmatig eet, slaapt en beweegt, heb je meer kans op gezondheidsproblemen. We zien dat mensen die onregelmatig leven vaker last hebben van maag-darmproblemen, vermoeidheidsklachten en slaapproblemen. Ook hebben zij een verhoogde kans op overgewicht. Wanneer je geen ritme hebt, verstoor je je hormoonbalans. Hierdoor werkt je systeem van honger en verzadiging minder goed.”
“Op welke tijden je ook werkt, het is erg belangrijk dat je je eetmomenten goed over je wakkere uren verdeelt”, vertelt Aty. “Je moet een ritme aanhouden van drie hoofdmaaltijden en het liefst ook drie tussendoortjes. Zzp’ers zijn misschien sneller geneigd om pas te eten als ze klaar zijn met hun werk, maar dat is echt niet aan te raden. Pak tussendoor een rustmoment en eet met aandacht. Dat is beter voor je gezondheid en pauzes nemen heeft goede invloed op je productiviteit.”

Luister naar je lijf

Dat voldoende slapen belangrijk is, is niets nieuws. Iedereen kent de vuistregel van acht uur slaap per nacht. Aty: “Maar dat geldt lang niet voor iedereen. Als je niet uitgerust wakker wordt na acht uur, heb je dus meer slaap nodig. Luister naar je lijf. Hoewel er altijd gezegd wordt dat je slaap niet in kunt halen, is het toch aan te raden een langere nacht te maken na een te korte nacht.”
De gevolgen die onvoldoende beweging op je lijf en prestaties heeft, wordt vaak onderschat. “Beweging heeft grote invloed op je systeem en is voor je energieleveleen zeer bepalende factor. Maar dat betekent niet dat je iedere avond moet gaan hardlopen. In Nederland houden we als regel aan dat je dagelijks 30 minuten matig intensief moet bewegen. Het scheelt echter al veel als je niet urenlang achter je laptop zit, maar ook af en toe even een stukje loopt.”
Bron: zzpservicedesk.nl
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.