Tips voor carrieretijgers!

Ambitieus en fan van het flexwerken? Oeps, om promotie te maken moet je ‘er’ zijn. Tips voor carrieretijgers en hun managers.

Mik je ook op een directieplekje? En werk je daar keihard voor en ga je mee met de nieuwste werktrends? Dus vanuit huis, nog even echt meters maken als de kinders in bed liggen? Wees dan voorbereid op een paar seruueze teleurstellingen. Want door je moderne werkopvatting vermorzel je je eigen kansen op promotie. Telewerken is een barriere op de weg naar de top.

ONDERZOEK

Er is nu ook wetenschappelijk bewijs  dat mensen die vanuit huis werken, en vooral via digitale kanalen de contacten met de rest van de organisatie onderhouden, hun eigen carrière om zeep helpen. De menselijke geest – ook die van mangers en van directe collega’s –  is gewoon niet in staat iemands persoon en bijdrage op waarde te schatten als dat buiten het directe gezichtsveld gebeurd.

PASSIVE FACE TIME

Onderzoek onder een groep werkenden bij Californische high tech bedrijven – waar het werken op afstand voor eerder regel dan uitzondering is – wijst erop dat fysieke afwezigheid de kansen op promotie aanzienlijk schaadt. Dat komt omdat managers – maar ook directe collega’s die wel veel op kantoor zijn – onderbewust veel waarde aan aanwezigheid hechten. Om opgemerkt te worden hoeft er niet eens sprake te zijn van echte interactie. Gezien worden is genoeg. Het is wat Cable en Kimberly benoemen als passive face time.

HOE HET WERKT

Uit het onderzoek blijkt dat aanwezigheid er echt toe doet. Door ‘er’ te zijn worden etiketten op je geplakt die je carrière maken of breken. Zichtbaarheid tussen ‘negen en vijf’ betekent heel plat dat managers je negen procent vaker labellen als ‘betrouwbaar’ en  ‘verantwoordelijk’. Als de aanwezigheid zich ook buiten kantooruren uitstrekt dan worden de labels die leidinggevenden oppplakken 25 procent vaker opgewaardeerd tot ‘gecommiteerd’ en ‘toegewijd’. Het zijn vooral die laatste twee labels die de doorslag geven als mensen worden beoordeeld op het functioneren en als er nieuwe posities moeten worden ingevuld.

ONBEWUST

Hoe oneerlijk het labelen op grond van enkel en alleen de aanwezigheid ook is, het benadelen van de flexwerker gebeurt onbewust. De psychologische achtergrond is dat managers vaak opereren in wat de onderzoekers ‘crisis modus’ noemen. De mensen die ze zien zijn in hun beleving direct inzetbaar. Thuiswerkers, gekluisterd aan telefoon en laptop, zijn voor hen moeilijker te bereiken. Het  visuele bewijs van hun bestaan ontbreekt.

TE WAPEN!

Een van de verontrustende conclusies van het onderzoek is dat ook directe collega’s een blinde vlek ontwikkelen voor de thuiswerkende collega. Zelfs wanneer de kwaliteit van een medewerker met 360 graden feedback in beeld wordt gebracht, dan blijft dezelfde bias bestaan. Toch kunnen managers én medewerkers zich wapenen tegen de intuitieve onderwaardering van de flexwerker.

Tips voor managers: Weet!

* Mijdt ‘trait-based’ evaluaties:
Het meten van kwalitatieve elementen als ‘leiderschap’ of ‘teamwork’ werkt niet en geeft per definitie een onderwaardering van de flexwerkers.

* Objectiveer output-meetingen:
De enige manier om telewerkers en de kantoorhazen werkelijk te vergelijken is om de output te waarderen. Dat is voor een deel kwantitief, maar objectiveer zoveel als mogelijk ook de kenmerken van ‘kwaliteit’.

* Wees bewust:
Als zelfs de objectieve 360 graden feedback, door dit fenomeen wordt aangetast, dan is bewustwording van deze bias de enige manier om nog enig tegenwicht te bieden.

Telewerkers: wees zichtbaar!

* Bel, mail en blijf in contact: Wanneer je fysiek elders bent, zorg dan dat je ook tijdens de reguliere uren regelmatig contact hebt met kantoor. Informeer iedereen die het wil weten – en dus niet alleen de baas – over de voorderingen die je maakt.

* Als je dan toch op kantoor bent: Zorg dat je aanwezigheid opvalt maar werk ook harder, efficienter en zichtbaarder dan je wellicht anders zou doen. Het is het moment om gelabeled te worden.

* Wees bereikbaar:
zorg ervoor dat je altijd toegang tot mail en telefoon hebt. je response time moet net zo kort zijn als wanneer je een paar bureaus verder op zit.

Bron: MT.nl