Tips voor een goede presentatie

Belangrijke gesprekken en presentaties brengen vaak een berg zenuwen met zich mee. Je wilt graag een goede indruk achterlaten bij een nieuwe opdrachtgever en dat maakt je nerveus. Presentatiecoach Tessa van Grafhorst vertelt dat het nergens voor nodig is om je druk te maken voor een gesprek. ‘‘Het gaat niet om falen of slagen.’’
‘‘Zelfverzekerd aan een gesprek beginnen is eigenijk heel makkelijk. In plaats van dingen extra doen, moet je juist dingen laten’’, vertelt Tessa. ‘‘Bij een gesprek in de trein met een medepassagier komen ook geen zenuwen kijken, maar zodra een gesprek ‘moet’, gaan we ons druk maken en dingen toevoegen aan ons gedrag. ’’

Aangeleerd gedrag

‘‘Vraag eens rond wat je kunt doen om je tijdens een zakelijk gesprek op je gemak te voelen. Grote kans dat je te horen krijgt dat je iets extra’s moet gaan doen. Een andere houding aannemen, of je letten op je stem. Je gaat dingen toevoegen aan jouw gedrag, die je van nature niet hebt geleerd.’’
Vaak gaat aangeleerd gedrag gepaard met een negatieve ervaring, vertelt Tessa. ‘‘Wanneer iemand commentaar krijgt op een te hard volume in zijn stem, kan dit jaren later als gevolg hebben dat iemand onbewust met een zacht volume gaat praten. Wanneer je het commentaar van iemand gelooft, kun je jouw gedrag door de jaren heen langzaam gaan veranderen.’’

Blijf jezelf

‘‘In plaats van extra handelingen aan jouw gedrag toe te voegen, geeft het meer rust om terug naar je ware ik te gaan. Blijf jezelf als je in gesprek gaat met een potentiële klant. Omdat er iets ‘moet’ gaan wij het ineens eng vinden. Het gesprek ‘moet’ een bepaalde uitkomst hebben.  Probeer het gesprek niet te laten slagen en wees niet bang om te falen. Falen bestaat niet,’’ zegt Tessa. ‘‘Wanneer jij iets zegt dat je anders bedoelde, geef dit dan toe. Vertel wat er aan de hand is en probeer dit niet te verbloemen. Je doet je dan anders voor dan je bent en dat hebben mensen al snel door.’’

Laat jezelf zien

‘‘Durf te laten zien wie jij bent. In een gesprek met een opdrachtgever moet je je concentreren op de inhoud van het gesprek. Wanneer jij alleen maar bezig bent met jouw houding en ademhaling, zal dit ten kosten gaan van de kwaliteit van het gesprek. Praten en (te veel) nadenken gaan niet samen. Tenslotte ziet het er voor jouw gesprekspartner al snel gemaakt uit als jij het hele gesprek lang in een ongemakkelijk ogende houding zit.’’
Bron: zzpservicedesk.nl

Deel dit stuk

Gerelateerde artikelen

Loopbaan en continue verandering

Moderne werknemer moet openstaan voor verandering Er wordt steeds meer verwacht van werknemers. Ze moeten specialistisch zijn, multi-inzetbaar…

Judith over coaching

Contact

Maak een afspraak

Wilt u meer informatie over een van de diensten die wij aanbieden, of een afspraak maken?

Reacties

Enkele reacties van Coachees, Different Coaching

Maak een afspraak

Wilt u meer informatie over een van de diensten die wij aanbieden?
Maak dan vrijblijvend een afspraak.

Let’s make a Difference together!

Vul hieronder je emailadres in en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.