Werk en biologische klok

Hoe gebruik ik mijn dag zo efficiënt mogelijk?

Je biologische klok slim inzetten
Je werkt voor niemand anders dan jezelf, dus als je je dag niet efficiënt gebruikt, heb je daar niemand anders mee dan jezelf. Het is soms lastig om productief te blijven als niemand op je vingers kijkt. Je kunt je eigen uren indelen en kunt zelfs midden in de nacht werken als je daar zin in hebt. Om toch het meeste uit je dag te halen is het belangrijk dat je goed luistert naar je bioritme.
Als je je innerlijke klok negeert, kan dit tegen je werken. Je voelt je dan moe en futloos. Dat kun je niet gebruiken als hard moet werken voor de kost. Hoewel je soms misschien denkt dat je het wel kunt winnen van je biologische klok, is niets minder waar. Het bepaalt namelijk een aantal belangrijke lichaamsfuncties en ook voor een deel je gedrag.

Pieken en dalen

Normaal gesproken word je vanaf het moment dat je opstaat fysiek en geestelijk steeds alerter. Aan het begin van de middag zak je even in en aan het begin van de avond kun je er weer tegenaan. Iemand die rond 07.00 uur opstaat, heeft tussen 11.00 en 13.00 uur de meest productieve uren. Daarna zak je even in en tussen 16.00 en 18.00 uur stijgt de alertheid weer. Dit heeft te maken met de afscheiding van bepaalde hormonen gedurende de dag.

Ochtend- en avondmensen

Ieders biologische klok is anders. Je kunt horen tot de 10 tot 15 procent van de Nederlanders die een uitgesproken ochtend- of avondmens is. Wanneer je dit van jezelf weet, benut dan de uren waarop jij je het meest fit voelt om moeilijke klussen aan te pakken. Op het moment dat je je sloom en suf voelt, plan je simpele routineklussen in.

Haal het beste uit jezelf

Hoewel je dit vast wel weet, maar waarschijnlijk niet altijd naleeft, is het belangrijk dat je goed voor je lichaam zorgt. Dat is bij iedereen het geval, maar bij zelfstandigen nog een beetje meer omdat je je geld verdient door het beste uit jezelf te halen. Slaap genoeg, eet gezond en beweeg regelmatig. Zorg ook dat je genoeg pauzes inplant tijdens je werk. Het lijkt misschien slimmer om bij grote drukte uren achter elkaar door te werken, maar een paar keer per dag ontspannen zorgt ervoor dat je uiteindelijk meer werk kunt verzetten.

Eet jezelf productief

Heb je wel eens stilgestaan bij het effect van je lunch op je productiviteit? Waarschijnlijk niet. Maar er is wel degelijk een verband tussen wat je eet en hoe je presteert. Als je een zware lunch met veel koolhydraten wegwerkt, kost het verteren je zo veel energie dat je energielevel flink daalt. Niks eten tussen de middag is ook geen optie. Zonder iets in je maag daalt je bloedsuikerspiegel en wil je waarschijnlijk niets anders dan op de bank ploffen.

Snack

Let ook op wat je tussendoor wegsnackt. Door zoete dingen en koffie wisselt je stemming continu. Deze stoffen verstoren het effect van je biologische ritme en hebben slechts zeer tijdelijk een positieve uitwerking op je productiviteit.
Bron: zzpservicedesk.nl