Ceo aan tafel met 5 young graduates: ‘Jullie zijn de kweekvijver waar de nieuwe ceo uitkomt’

Bernard Thiers“Onze bedrijfswaarden moeten niet uit het hoofd geleerd worden. We werven alleen mensen aan die onze waarden al in zich hebben.” (Bernard Thiers, ceo Unilin)

Hoe ervaren starters hun eerste werkgever? MARK Magazine zette vijf young graduates aan tafel met hun grote baas, Bernard Thiers, ceo bij Unilin. “Jonge mensen aanwerven, opleiden en laten doorgroeien. Ik heb het hier nooit anders geweten.”

Een topfunctie invullen met een externe kandidaat? Ceo Bernard Thiers ziet het niet graag gebeuren. “Eerlijk gezegd ervaar ik dat als een falen. De Unilin-aanpak is wat dat betreft al decennia lang dezelfde. Wij werven jonge talenten aan, geven hen de tijd om het bedrijf en zijn cultuur te leren kennen en laten hen doorgroeien, liefst zo ver en zo lang mogelijk.” Het is de weg die Bernard Thiers ook zelf heeft afgelegd. “Ik werk nu dertig jaar voor dit bedrijf. Dat lijkt lang, maar dat is het niet als je onderweg voldoende kansen krijgt om steeds andere functies te vervullen. En dat is precies wat ik gedaan heb.”

Dat is ook wat hij hoopt voor de vijf young graduates die vandaag met hem rond tafel zitten. De meesten hebben nog maar een jaar ervaring op de teller staan en dus nog een lange weg te gaan. Hoe zien zij hun toekomst bij Unilin?

Voldoende variatie

Olivier Ceyssens, een 25-jarige burgerlijk ingenieur bedrijfskunde die momenteel als purchaser werkt bij Unilin, heeft daar nog niet echt over nagedacht. “Voor mij is het belangrijkste dat ik me hier goed voel en er voldoende variatie in mijn job is. Ik merk wel dat er veel mogelijkheden zijn om door te groeien, ook in het buitenland. Dat spreekt me wel aan.”

Interview Unilin ceo met 5 young potentials
Maaike Pattyn (25), collega en een ex-studiegenote van Olivier, leerde Unilin kennen via een jobbeurs. “Ik geraakte er in gesprek met iemand die bij Unilin werkte en met wie ik nog op school gezeten heb. Hij vertelde dat je hier als jonge medewerker echt wel wat te zeggen hebt, dat er naar je geluisterd wordt en je snel eigen projecten krijgt. Ik werk hier nu twee jaar en die beloftes zijn waargemaakt. Ik moest even inlopen, maar mocht zeer snel meewerken aan grote projecten. Ik voelde ook meteen dat mijn inbreng geapprecieerd werd.”

“Een kwestie van respect”, zegt ceo Bernard Thiers. “Dat is een van onze bedrijfswaarden waar iedereen absoluut moet achter staan. Wij gaan prat op onze no-nonsensementaliteit. Zeg wat je wilt, toon wat je kunt. En dan geraak je hier ver.”

No-nonsense

Het was die no-nonsensementaliteit die Pieter Wilmots (25) meteen opviel bij zijn eerste contact met Unilin. “Tijdens mijn studies (Pieter studeerde rechten en daarna general management aan Vlerick Business School, red.) heb ik een aantal bedrijven bezocht. De meeste tonen dan saaie presentaties. Bij Unilin namen ze ons meteen mee in de fabriek. Het viel me op dat de mensen hier echt achter hun product staan. Hoe werkt het hier? Wie zijn wij? Dat zijn de vragen waar we een antwoord op kregen.”

Wat hij zag, beviel hem. Inmiddels is Pieter twee jaar aan de slag bij Unilin als business developer. Ook zijn collega Yannick Van der Gucht (25) was gecharmeerd door de ondernemersmentaliteit onder de werknemers van het West-Vlaamse bedrijf. Hij werd ‘getipt’ door enkele vrienden die hem vertelden dat jonge mensen bij Unilin snel verantwoordelijkheid krijgen. Na zijn studies handelsingenieur en een jaar Antwerp Management School startte hij bij Unilin als SAP supply chain consultant.

3Contintent Master of Global Management

Arne Vande Walle (26), handelsingenieur van opleiding met een 3Continent Master of Global Management van Antwerp Management School op zak, zocht eigenlijk een job in het buitenland. Toch startte hij op de Unilin-hoofdzetel in Wielsbeke. “Via mijn broer, die hier ook gewerkt heeft, wist ik dat Unilin nieuwe mensen zocht, en dat er kansen waren om naar het buitenland te gaan. Zo ben ik hier beland.”

Arne werkt als production engineer bij Unilin, ook al solliciteerde hij voor een job in sales & marketing. “Het was Unilin zelf die met dat voorstel kwam. Achteraf bekeken is dat een goede beslissing geweest. Binnenkort vertrek ik voor twee jaar naar Brazilië, waar ik een joint venture zal helpen mee integreren. Mijn droom om in het buitenland te werken, komt dus vrij snel in vervulling (lacht).”

Dat hij deze kans krijgt, heeft Arne deels aan Unilin te danken, maar ook aan zichzelf. “Ik heb mijn ambitie om in het buitenland te werken al geuit tijdens mijn sollicitatiegesprekken. Ook mijn baas was op de hoogte. Dat dit bedrijf daar dan ook werk van maakt, vind ik geweldig.”

Nieuwe ceo

Zijn collega Pieter begrijpt Arne helemaal. “Je voelt hier aan alles dat het perfect mogelijk is om binnen een paar jaar een heel andere job te doen. Ik voer regelmatig gesprekken met mijn leidinggevende over hoe ik mijn toekomst zie. Er wordt ook expliciet naar gevraagd. Carrière maken is hier een gedeelde verantwoordelijkheid.”

“De eerste twee jaar krijg je als young graduate de kans om alle afdelingen van het bedrijf te leren kennen”, zegt Maaike. “Zo leer je het hele plaatje kennen en kun je inschatten welke richting je het best ligt.”

Bernard Thiers hoort het graag. Hij is erg trots op het young graduate-programma van Unilin. “Jullie zijn de kweekvijver waar de nieuwe ceo uitkomt”, klinkt het onomwonden. “Daarom laten we jullie zo goed mogelijk kennismaken met alles wat bij dit bedrijf komt kijken. De Unilin-cultuur is uniek. Ik wil dat medewerkers daar volledig van doordrongen zijn en hun product van a tot z kennen.”

Interview Unilin ceo met 5 young potentials
Wie start bij Unilin, weet bij deze dat het niet is om stil te staan. “Groeien is een must. We vullen onze functies het liefst in met talent dat we zelf opgeleid hebben. Daarom werven we elk jaar een twintigtal young graduates aan”, aldus de ceo.

Die twintig worden grondig geselecteerd. Het voorbije jaar nodigde Unilin meer dan 350 pas afgestudeerden uit voor een eerste gesprek. Wat geeft de doorslag? “Persoonlijkheid”, zegt de ceo overtuigd. “We zoeken medewerkers die zich met ons bedrijf kunnen identificeren en waarvan we voelen dat ze hun job met passie zullen uitoefenen. Ik heb het nooit anders geweten in de geschiedenis van Unilin.”

Geen slogans

Yannick wil van zijn ceo graag weten hoe hij zijn loopbaan bij Unilin best vormgeeft. “Dat hangt af van je interesses”, antwoordt Bernard Thiers. “Wil je manager worden, dan kweek je de komende jaren best een brede kijk op het bedrijf. Hoe komen onze producten tot stand? Hoe krijgen we ze bij de klant? Welke systemen gebruiken we? Die, en vele andere, vragen moeten je allemaal interesseren. Maar je kan er ook voor kiezen om je te specialiseren in iets wat je heel graag doet. In dat geval moet je blijk geven van een diepgaande interesse in dat domein.”

Zijn collega Olivier vraagt zich af hoe sterk hij zijn carrière zelf kan bepalen. “Jij moet uit je schelp komen en je ambitie tonen”, is het advies van de ceo. “Het is onze verantwoordelijkheid om je daarbij te helpen en je talenten te ontdekken. Vind je dat dit te weinig gebeurt, zeg dat dan.”

Een kwestie van entrepreneurship, zegt Bernard Thiers. “Samen met respect, passion en excellence één van onze bedrijfswaarden. Medewerkers hoeven die niet uit het hoofd te leren, neen (lacht). Om de eenvoudige reden dat we alleen mensen aanwerven die die waarden al in zich hebben.”

“Dat is inderdaad zo”, zegt Maaike. “Voor wie hier werkt, zijn die bedrijfswaarden de logica zelve. Voor veel mensen zijn ze ook de reden waarom ze hier werken.”

“Bedrijfswaarden moeten doorleefd zijn”, vindt de ceo. “Als je ze moet van buiten leren, zijn het niet meer dan slogans.”

Bron: Jobat.be

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.