10 tips om online je arbeidsmarktkansen te vergroten

Hoe kan je je carrière online gunstig beïnvloeden, dan wel verknallen? Vier headhunters geven inzicht in de nieuwste online arbeidsmarkttrends, vertellen hoe zij kandidaten online onderzoeken en geven tips waarmee je een positief online profiel kunt creëren.

Besef welke informatie via online screening boven water komt
Er worden regelmatig externe bureaus ingehuurd om kandidaten te screenen. ‘Bij een sollicitatie wordt steeds vaker een Pre Employment Screening uitgevoerd’, zegt divisiemanager Gijs ter Kuile van Michael Page. ‘Bij negatieve uitingen, obscene foto’s of andere “rariteiten” zal er een red-flag bij de kandidaat worden gezet door de screeningpartij. Ook online aliassen waarmee iemand anoniem denkt te zijn, worden steeds vaker achterhaald en gescreend. Het scheiden van werk en privé is daardoor bijna niet meer mogelijk.’

Verdwijn privé niet helemaal van de radar
Is het verstandig om dan maar uit voorzorg helemaal online te verdwijnen, afgezien van een zakelijk profiel? Senior consultant Ruud Lemmens van NEWPEOPLE: ‘Alleen maar werkgerelateerde foto’s op je Facebook gaat ook wat ver. Voel zelf aan wat handig is. Dus misschien is die ene foto met een drankje te veel niet handig. Maar je hoeft zeker niet al je pagina’s te blokkeren of alle updates en foto’s te verwijderen. Zoiets roept eerder vraagtekens op: zou de werknemer misschien iets te verbergen hebben? Een volledig beeld van een kandidaat of werknemer kan ook juist een positief beeld versterken. Het is niet erg als je (toekomstige) werkgever bijvoorbeeld weet wat jij in het weekend hebt gedaan, zolang dit maar niet in de weg staat van het succesvol uitvoeren van je professie.’

Ter Kuile: ‘Momenteel groeit er een generatie op die erg veel informatie online deelt die ook jaren later online nog te vinden zal zijn. Ik denk dat daardoor de tolerantie zal toenemen voor “online fouten”, zoals ietwat gênante foto’s van feestjes. Waarschijnlijk zeggen we over tien jaar over de meeste van dit soort zaken: wie heeft dat nou niet gedaan? Of: dat is zo lang geleden, dat is niet langer relevant. Uitzonderingen zijn natuurlijk echt negatieve online uitingen of zeer vervelende foto’s.’

Googel jezelf
Kees-Jan Vaartjes van Target Search: ‘Het is heel verstandig om jezelf te googelen, om te zien welke informatie naar boven komt. Je zult zien dat het soms best verrassend is. Zo zul je in een gesprek niet verrast worden. Ik heb eens meegemaakt dat een kandidaat bij zijn nieuwe werkgever het arbeidscontract zou gaan tekenen. Toen de naam van deze nieuwe medewerker ter aankondiging van zijn start bekend werd gemaakt aan de afdeling waar hij zou gaan werken, is een toekomstige collega uitgebreid gaan googelen. Wat bleek: de kandidaat had in het verleden een actieve rol gespeeld bij een partij met dubieuze politieke voorkeuren. Een paar heel pittige citaten bleken nog op internet te staan. Reden voor de organisatie om de samenwerking af te blazen.’

Wees online een heer of dame
Vaartjes: ‘Zie de online wereld als de echte wereld. Probeer daarom netjes en beheerst te blijven. Scheldkanonnades op fora met naam en toenaam kunnen tijdens research naar voren komen en zullen op voorhand de beeldvorming van de recruiter of werkgever beïnvloeden. Wanneer jouw online gedrag niet past bij de normen, waarden of opvattingen van een toekomstige werkgever, kan dat zeker meewegen in een aannamebeslissing.’

Ter Kuile: ‘Behalve naar LinkedIn kijk ik ook naar platforms als Experteer, Twitter, Facebook, Google en een communicatietool als WhatsApp. Daarnaast googel ik de kandidaat. Mocht sommige informatie niet overeen komen, of als er “rariteiten” online staan die vraagtekens kunnen oproepen, dan zal dit ook bijna altijd in de face-to-facegesprekken met de HR-manager of headhunter open op tafel worden gelegd en worden besproken. Ook kandidaten die zich negatief uitlaten over hun werkgever roepen twijfels op. Eén twitterbericht kan een kandidaat dus blijven achtervolgen, zelfs als dat bericht op dat moment in de ogen van de kandidaat gerechtvaardigd was.’

Wees niet alleen actief als je een baan zoekt
Het kan lonen om lid te worden van LinkedIngroepen en andere sociale netwerken van werkgevers die je interessant vindt. Interim recruiter en adviseur Jacco Valkenburg van recruit2: ‘Er is een ontwikkeling gaande van reactief werven – zoals adverteren – naar proactief werven. Recruiters richten zich steeds vaker op het opbouwen van langdurige relaties met interessante kandidaten via sociale netwerken. Al voordat er een concrete vacature vrijkomt, proberen ze talenten aan zich te binden, bijvoorbeeld via groepen op LinkedIn. Zij kunnen daardoor adequater voldoen aan personeelsbehoeftes, of dat nu via interne doorstroom is, externe werving of de inhuur van zzp’ers.’

Besef dat je baas ook meekijkt
Heeft je online gedrag ook invloed op de promotiemogelijkheden binnen je huidige organisatie? Ramon de Meijer van de Recruiter: ‘Online uitingen zijn op zich niet zo veel anders dan je opmerkingen bij het koffieapparaat. Die worden onbewust ook meegenomen in het beeld dat iemand van je heeft.’

Lemmens: ‘Je kunt beter geen berichten delen via social media die van negatieve invloed kunnen zijn op de uitoefening van je huidige functie. Onlangs heeft de rechter nog bepaald dat dit een grond kan zijn om iemand te ontslaan.’

Ter Kuile: ‘Zeker zakelijke online uitingen en soms zelfs je online privéleven zijn van invloed op sollicitaties of doorgroei. Wanneer je bijvoorbeeld plotseling buitengewoon veel interesse voor andere bedrijven toont, kan dat ook je huidige manager opvallen.’

Toon online dat je je betrokken voelt bij je huidige baan
Ter Kuile: ‘Het kan wat vreemd overkomen wanneer een kandidaat geen enkele maal een positief bericht online heeft gezet over een bedrijfsproject waar hij of zij aan heeft meegewerkt. Dat is des te vreemder wanneer iemand bijvoorbeeld vier jaar lang de rol van Business Development Manager heeft bekleed. Zoiets roept de vraag op of de persoon wel achter zijn of haar eigen projecten en huidige werkgever staat.’

Zie online als een kans, niet als een gevaar
Valkenburg: ‘Wees je bewust van het feit dat bijna alles wat je op internet plaatst, gevonden kan worden. Je kunt deze ontwikkeling als een gevaar zien, maar het biedt natuurlijk ook kansen. Vroeger had je alleen een traditioneel cv tot je beschikking en een gesprek om te scoren bij een potentiële werkgever of opdrachtgever. Nu kun je een zakelijk online profiel, zoals op LinkedIn, gebruiken om gevonden te worden en bovendien kun je daar veel meer informatie geven. Kortom, je hebt dus meer mogelijkheden om je te profileren als expert op een bepaald gebied, of – beter gezegd – als de oplossing voor een bedrijfsprobleem. En dat geldt voor zowel banenzoekers als zzp’ers.’

Vertel op je LinkedInprofiel wat je voor wie kunt doen
Hoe zorg je dat je LinkedInprofiel eruit springt? ‘Vaak lees ik op LinkedIn lange verhalen over wat iemand gedaan heeft en wat zijn of haar persoonlijke ambities zijn’, zegt Jacco Valkenburg. ‘Maar daar gaat het niet om. Werkgevers en opdrachtgevers willen weten wat jij voor een ander kunt betekenen. Draai de boodschap dus om: vertel welke oplossing jij kan bieden voor welke type bedrijfsproblemen.’

Waarop letten headhunters verder op LinkedIn? Ter Kuile: ‘Ik kijk onder meer of de gegeven informatie op het cv overeenkomt met het online profiel van de kandidaten. Wij komen regelmatig kandidaten tegen die op hun cv aangeven nog ergens te werken, maar op hun online platformen hebben staan dat ze “’available for new positions” zijn. Zoiets roept onmiddellijk vraagtekens op.’

De Meijer: ‘Je moet niet te veel informatie willen delen. Online profielen waarin alles staat geven ook altijd wel een reden om geen contact op te nemen. Zorg dat je profiel beknopt en to the point is. Het is daarnaast belangrijk om focus aan te brengen. Veel mensen geven aan alles te willen en kunnen, die sla ik direct over.’

Wees vindbaar binnen LinkedIn
Hoe zorg je dat je wordt gevonden door recruiters die LinkedIn als vacaturezoeksite gebruiken? De Meijer: ‘Verplaats je eens online in de schoenen van een headhunter. Bedenk welke functie je zou willen en zoek daar iemand voor, kun je dan jezelf snel en makkelijk vinden?’

Ter Kuile: ‘Gebruik woorden in je profiel waarvan je vermoedt dat recruiters erop zoeken. Benoem daarnaast specifieke nichekennis, die je in het cv wegens ruimtegebrek niet kan opnemen.’

Kees-Jan Vaartjes van Target Search: ‘Een goed en volledig ingevuld profiel zorgt ervoor dat je sneller wordt benaderd. Zowel basale zaken zoals opleiding en werkervaring, als vaardigheden en bijvoorbeeld specifieke projecten zijn relevant om te benoemen. Daarnaast complementeren aanbevelingen het profiel. En wanneer je bijvoorbeeld publicaties hebt geschreven, of nevenactiviteiten hebt verricht waarop je trots bent, dan is het verstandig om te zorgen dat die vindbaar zijn.’

Ter Kuile: ‘Zorg voor professionele foto’s, maar ook niet te mooi. Het komt soms voor dat iemand zwaar gephotoshopte foto’s online heeft staan. Tijdens het face-to-facegesprek zien de gesprekspartners dan opeens een heel andere persoon dan ze hadden verwacht. Als dat gebeurt, sta je meteen met 1-0 achter.’

Bron: Loopbaan-visie.nl

4 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.