9 redenen waarom ze jou moeten kiezen (en niet die 99 anderen)

‘Hoe onderscheid jij je van andere kandidaten?’ is een van de vragen die door selecteurs vaak wordt gesteld. Hoe geef je goed antwoord op deze vraag? Waarop letten selecteurs bij je beantwoording? Twee recruiters en twee headhunters geven advies.

Ken je persoonskenmerken
Hoe kom je erachter waarom anderen graag met jou werken? Divisiemanager Gijs ter Kuile van Michael Page: ‘Wanneer je meer wilt leren over je rol in een team of je persoonlijkheidskenmerken, dan kun je een eerste indruk krijgen via gratis online persoonlijkheidstests, bijvoorbeeld op de website van Intermediair of 123test.com.’

Senior consultant interim Léon Hofman bij Robert Walters: ‘Vraag eens aan je vrienden, familie, en collega’s: “Wat denk jij dat mijn kernkwaliteiten zijn?” Als je je kwetsbaar openstelt tijdens het stellen van dit soort vragen, kan dat de aanleiding zijn voor echte eye-openers.’

Je kunt het ook grondig aanpakken. Talent Acquisition Recruiter Bernard Lugtenberg bij Nike EMEA: ‘Het boek StrengthsFinder van Tom Rath is een interessant hulpmiddel om je te helpen bij het verder versterken van je talenten en het aanpakken van je ontwikkelpunten.’

Je mag ook ‘hard skills’ benoemen
Bedenk dat je je niet per se hoeft te onderscheiden op het gebied van persoonseigenschappen. Hofman: ‘Je bent marketeer, of financial controller, net zoals de andere kandidaten, maar wat is jouw specialisme? Benoem dit. Inhoudelijk zou je zelf moeten weten waar je goed in bent.’

Ter Kuile: ‘Als het bedrijf jou aanneemt en in je investeert, wat kan je ze dan teruggeven? Dit kan een klantenportfolio zijn wat je meeneemt, maar ook specialistische kennis over een product.’

Lees tussen de regels van de vacaturetekst
Natuurlijk zijn ook de omstandigheden waaronder de vacature is ontstaan van belang. Probeer daarom tussen de regels van de vacaturetekst te lezen. ‘Kijk of je via je netwerk informatie kunt achterhalen over het team of de organisatie’, zegt senior recruiter Madelon van den Hoven bij Deloitte. ‘Of je belt de recruiter. Door een aantal vragen te stellen, kun je een beter beeld krijgen van de functie en wat nu écht gezocht wordt in een kandidaat. “Wat moet de ideale kandidaat in huis hebben?” is eigenlijk de vraag waarop je een antwoord nodig hebt. Als dat lukt, weet je of jij voldoet aan het gezochte profiel en kun je gaan onderzoeken hoe je dat eventueel met voorbeelden kunt aantonen.’

Benadruk je geschiktheid in je brief en cv
Hoe maak je in je brief en cv al duidelijk dat jij iets extra’s te bieden hebt? Ter Kuile: ‘Schrijf altijd een begeleidende brief of mail. Veel kandidaten vergeten dit en denken dat hun cv al onderscheidend genoeg is met alle kennis en ervaring die ze hebben. Onderscheiding zit vaak in de kleine dingen, zo ook in de moeite die iemand heeft genomen in de voorbereiding op een sollicitatie.’

Van den Hoven: ‘Je kunt het cv gebruiken om taken en resultaten te beschrijven die laten zien dat jij voldoet aan het profiel van de ideale kandidaat. In je brief kun je vervolgens aandacht besteden aan je persoonskenmerken. Let echter wel op dat je cv niet te lang wordt. Korte en bondige beschrijvingen zijn het beste. Ook kun je beter niet te veel overdrijven. Je zult je uitspraken uiteindelijk in het gesprek wel geloofwaardig moeten kunnen onderbouwen.’

Verzamel aanbevelingen op je LinkedIn-profiel
Werk aan een goede online aanwezigheid. Ter Kuile: ‘Veel bedrijven kijken voor een sollicitatie ook kort op LinkedIn, Facebook of Twitter. Zorg ervoor dat deze pagina’s in lijn zijn met wat er in je brief of cv staat. Ook werkt het erg goed wanneer referenties op je LinkedIn-pagina vertellen hoe jij je onderscheidt.’

Gebruik de STAR-methodiek
Hoe kom je tijdens het gesprek overtuigend over wanneer je vertelt over datgene wat jou onderscheidt van anderen? Hofman: ‘Benoem waar je goed in bent, maar leg vooral uit waarom. In je cv heb je al vermeld welke taken je hebt uitgevoerd en welke resultaten je daarbij hebt bereikt. Gebruik het gesprek om uit te leggen welke aanpak heeft geleid tot die resultaten.’

Hiervoor kun je eventueel de STAR-methodiek gebruiken: schets een situatie (S), vertel wat jouw taak was (T), welke actie je hebt uitgevoerd (A), en het effect daarvan (R).

Laat zien dat je een goed karakter hebt
Wat moet je op deze vraag in het gesprek vooral niet antwoorden? Welke antwoorden zijn zwak of pakken averechts uit? Lugtenberg: ‘Focus op je eigen sterktes en benader de vraag positief, betrek geen zwaktes van anderen in je verhaal. Dit is geen opening om even flink af te geven over je collega’s.’

Ter Kuile: ‘Benoem drie sterke kanten. Doe dit bescheiden door bijvoorbeeld te zeggen “Ik denk dat ik sterk ben in” in plaats van “Ik ben zeer goed in”. Wanneer je vervolgens ook nog een ontwikkelingspunt benoemt, maak je je verhaal nog sterker, doordat de lijnmanager zo kan zien dat je beschikt over zelfkennis. Ook kun je vertellen over je passies, of over momenten waarop je anderen om hulp in een project hebt gevraagd. Dit maakt je menselijker tegenover je gesprekspartners.’

Stel een wedervraag
Je kunt je ook onderscheiden door de vragen die je stelt tijdens het sollicitatiegesprek. Hofman: ‘Vraag of de selectiecommissie op zoek is naar speciale persoonlijke kenmerken of juist wil horen welke bijzondere “hard skills” je hebt.’

Ter Kuile: ‘Probeer tijdens het gesprek een aantal scherpe vragen aan je gesprekspartner te stellen. Zo kun je laten zien dat je inzicht hebt in de organisatie en de taken die op je wachten.’

Let op je lichaamstaal
Waar letten selecteurs nog meer op bij je beantwoording van deze vraag? Hofman: ‘Om overtuigend over te komen, is je non-verbale communicatie natuurlijk ook van groot belang. Zit rechtop, kijk niet om je heen, speel niet met je haar en vertel je verhaal bondig en met natuurlijk enthousiasme.’ Van den Hoven: ‘Als je twijfelt hoe je deze vraag moet beantwoorden of het antwoord niet weet, dan kom je natuurlijk niet echt sterk over. Het is dus altijd goed om deze vraag voor te bereiden. Wees realistisch over jouw goede eigenschappen en de toegevoegde waarde die je kunt leveren, en blijf vooral jezelf.’

Bron: Loopbaan-visie.nl

4 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.