LinkedIn oprichter voorspelt einde van het concept ‘baan’

Reid Hoffman, een van de oprichters van LinkedIn, schreef het boek The Alliance: Managing Talent in the Networked Age. Een boek over zijn visie hoe om te gaan met personeel in dit netwerktijdperk. Hoffman stelt daarin dat hij niet meer uit gaat van het concept ‘baan’, zo legt hij in een recent interview met Yahoo Finance uit.

Bij LinkedIn krijgt een nieuwe medewerker geen baan maar een taak, een tour-of-duty’ van zeg twee tot vier jaar. Ging deze ‘tour’ naar wederzijdse tevredenheid, dan volgt er mogelijk een nieuwe. Zo niet, even goede vrienden en dan wordt er afscheid genomen. Hoffman kiest voor die periode van twee tot vier jaar (niet heel kort) omdat het zo’n beetje gelijk loopt met een typische product ontwikkelingscyclus dat een medewerker in staat stelt een groot project van kop tot staart mee te maken.

Naar nieuwe alliantie werkgever-werknemer
Heel revolutionair is dit concept nu ook weer niet (ZP’ers weten niet beter). Hoffman is de eerste om dat te beamen: “Functionally this is the way the world works already in many industries”. Hij stelt dat zowel werkgever als werknemer elkaar voor de gek houden door niet te benoemen dat de relatie tijdelijk is en beiden er eigenlijk vanuit gaan dat ze na afloop van het project afscheid gaan nemen. Dat ondergraaft het onderlinge vertrouwen. Door – aan beide kanten – eerlijk te zijn over verwachtingen en de (werk)relatie en dat te koppelen aan een concreet project, een concreet doel. Zo ontstaat er een open alliantie waarin voor beiden duidelijk is wat je aan elkaar hebt en wat het wederzijdse en het individuele belang is. Het resultaat is dat medewerkers meer betrokken zijn en zich minder zorgen maken over continuïteit.

Hoffman pleit er – vrij onamerikaans – in het boek overigens voor om deze manier van werken niet te rigide contractueel te organiseren maar eerder op basis van afspraken. Hij neemt ook niet zo zeer afstand van een langere werkrelatie tussen werkgever en werknemer. Meerdere tour-of-duties achter elkaar is op zich prima. Als ze maar steeds opnieuw gebaseerd zijn op een open gesprek. Daarbij vindt hij dat organisaties medewerkers moeten faciliteren om goed (intern) te netwerken om zo werknemers ook in staat te stellen verantwoordelijkheid te nemen in het zelf vinden van nieuwe kansen op een nieuwe ‘tour’.

Bron: Loopbaan-visie.nl