Nederlander wil betrouwbare en sociale werkgever

Nederlanders zijn op zoek naar een betrouwbare en sociale werkgever. In tijden van economische onzekerheid zijn juist deze twee emotionele waarden het belangrijkste aan een werkgever. Dat blijkt uit onderzoek van VNU Media Recruitment naar de wensen en ambities op arbeidsmarkt. Opvallend is dat juist zakelijkheid niet in de top tien voorkomt.

Technici en financials willen trendsettende werkgever
Een betrouwbare werkgever is een universele wens; elke beroepsgroep heeft deze waarde op nummer 1. Vanaf de tweede plek zijn er echter al verschillen. Werknemers in finance en marketing/sales gaan mee in de algemene tendens en zoeken een sociale werkgever. Bij technici staat een innovatieve werkgever op nummer twee. Bij ICT’ers is deze positie weggelegd voor dynamiek, terwijl dit voor alle andere beroepsgroepen van ondergeschikt belang blijkt.Financials en technici hechten met een top 5-positie veel waarde aan een trendsettende werkgever. Werknemers in marketing/sales vinden de trendsettendheid van werkgever met een één na laatste positie, van verrassend weinig belang. Zij zoeken, veel meer dan andere beroepsgroepen, een werkgever die juist zakelijk is. Opvallend is bovendien dat daar waar idealisme bij velen hoog in het vaandel staat met een overall nummer 4-waardering, dit voor een technicus het minst belangrijke aspect is van de twaalf voorgelegde emotionele waarden.

Succes organisatie niet van belang voor wo’er
Bij de opleidingsniveaus zijn er weinig verschillen in de top: de waarden betrouwbaar, sociaal en ambitieus lijken universeel hoog te scoren. Zodra het op innovativiteit aankomt is dit met een top 5-positie voor hbo- en wo-werknemers aanzienlijk wenselijker dan voor mbo’ers, waar innovativiteit onderaan de wensenlijst staat.
Werknemers met een mbo-diploma vinden daarentegen het succes van de werkgever van belang, terwijl dit snel afneemt naarmate de opleiding hoger wordt. Voor een wo’er is het juist de minst belangrijke waarde.

Doelgroepgerichte arbeidsmarktcommunicatie
Het onderzoek onderstreept maar weer hoe verschillende doelgroepen uiteenlopende behoeften hebben. En dus een andere benadering vragen qua arbeidsmarktcommunicatie. Marjolijn Blok, Marketing Director bij VNU Media Recruitment, licht toe: “We zien dat niet alleen de functieomschrijving van belang is, maar ook de werkgever en cultuur steeds vaker centraal staan. Het is belangrijk om je echt in je doelgroep te verdiepen en hier je arbeidsmarktcommunicatie op aan te passen. Licht per doelgroep een andere kernwaarde uit en laat je van je beste, maar vanzelfsprekend wel échte kant zien.”

Top 5 emotionele waarden

Betrouwbaar
Sociaal
Ambitieus
Idealistisch
Innovatief

Bron: Loopbaan-Visie.nl