- Management by walking around. Wandel bij collega’s binnen en onthoud dat mondeling zaken altijd veel sterker en prettiger worden overgebracht.
- Bij communicatie wordt 90% van het effect bepaalt Hoe je iets zegt, ook non-verbaal, en slechts 10 % door de inhoudelijke boodschap.
- Luister goed, als je wilt communiceren. Kijk naar wat mensen zeggen en ook hoe ze dat doen. Luister actief.
- Stel verhelderende vragen.
- Plan bilateralen in met alle direct reports, twee wekelijk of maandelijks.
- Plan gesprekken met leidinggevende en houd goed contact.
- Gebruik e-mail als archief, leg gemaakte afspraken vast.
- Investeer in de relatie. Plan verjaardagen van direct reports in de agenda, denk aan attenties rondom geboorte, huwelijk, Sinterklaas, Kerst..dit wordt bijzonder gewaardeerd.
- Versterk jouw boodschap met take-aways, geef bijvoorbeeld een bepaald boek kado als je over verbetering van de organisatie hebt gesproken, zodat er een tastbare herinnering achterblijft.
- Scarf cc’s af, geef direct reports aan dat cc’s niet worden gelezen en moedig hen aan om dit type mails niet te versturen.
Opstellingen voor professionals, wat doet dat voor je?
Opstellingen zijn een krachtige coachingstechniek die professionals kunnen helpen bij het verkennen en oplossen van complexe vraagstukken en…



