10 tips voor effectieve communicatie

  • Management by walking around. Wandel bij collega’s binnen en onthoud dat mondeling zaken altijd veel sterker en prettiger worden overgebracht.
  • Bij communicatie wordt 90% van het effect bepaalt Hoe je iets zegt, ook non-verbaal, en slechts 10 % door de inhoudelijke boodschap.
  • Luister goed, als je wilt communiceren. Kijk naar wat mensen zeggen en ook hoe ze dat doen. Luister actief.
  • Stel verhelderende vragen.
  • Plan bilateralen in met alle direct reports, twee wekelijk of maandelijks.
  • Plan gesprekken met leidinggevende en houd goed contact.
  • Gebruik e-mail als archief, leg gemaakte afspraken vast.
  • Investeer in de relatie. Plan verjaardagen van direct reports in de agenda, denk aan attenties rondom geboorte, huwelijk, Sinterklaas, Kerst..dit wordt bijzonder gewaardeerd.
  • Versterk jouw boodschap met take-aways, geef bijvoorbeeld een bepaald boek kado als je over verbetering van de organisatie hebt gesproken, zodat er een tastbare herinnering achterblijft.
  • Scarf cc’s af, geef direct reports aan dat cc’s niet worden gelezen en moedig hen aan om dit type mails niet te versturen.

Deel dit stuk

Gerelateerde artikelen

Omgaan met perfectionisme

Perfectionisme is een veelvoorkomende eigenschap bij professionals die kan leiden tot onnodige druk, angst en stress op de…

Judith over coaching

Contact

Maak een afspraak

Wilt u meer informatie over een van de diensten die wij aanbieden, of een afspraak maken?

Reacties

Enkele reacties van Coachees, Different Coaching

Maak een afspraak

Wilt u meer informatie over een van de diensten die wij aanbieden?
Maak dan vrijblijvend een afspraak.

Let’s make a Difference together!

Vul hieronder je emailadres in en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.