5 Tips voor meer Mindfulness!

5 tips voor meer mindfulness

Mindfulness: het is al wat de klok slaat tegenwoordig. Mindful leven en werken opent de deuren naar meer productiviteit, meer innerlijke balans en de vaardigheid om met stress om te gaan. Voor veel mensen is mindfulness echter nog altijd een vreemd concept, een woord dat gewoon mooi klinkt.

Het tegendeel is echter waar: mindfulness biedt wel degelijk heel wat voordelen, zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. Hoewel het vooral toegepast wordt door individuen, biedt mindfulness ook veel voordelen voor bedrijven en organisaties die succesvoller willen worden. Wat je doel ook mag zijn, mindful leven en werken is een goed idee. Maar hoe begin je daaraan? Onderstaand overzicht geeft vijf handige tips om mindful te leven en te werken!

De beste tips voor meer mindfulness

1. Stap voor stap te werk gaan

Mindfulness is eigenlijk niet meer dan een manier om met stress om te gaan door je op het huidige moment te concentreren. In een wereld waar je altijd maar moeten blijven plannen en vooruitkijken is dat dus zeker handig. Door jezelf te trainen enkel en alleen met je huidige werk bezig te houden, doe je het veel beter. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet kan vooruit plannen. Door al je aandacht aan het nu te geven, verlies je jezelf echter niet meer in de toekomst!

2. Volg mindfulness coaching

Een andere goede manier om mindful met je werk en huishouden bezig te zijn, is door coaching of een coachingstraject te volgen. Mindfulness coaching geeft je alle tools en tips die je nodig hebt om bewust te werk te gaan binnen je bedrijf of gezin, waardoor je opdrachten en taakjes ook veel sneller én beter gedaan krijgt. Een mooi bijproduct van zo’n coachingstraject is dat je minder gestresst én dus gelukkiger bent. Niets gaat boven professionele coaching om meer uit je leven te halen!

3. Maak gebruik van de kloktijd

Hoewel het, zoals vermeld, belangrijk is dat je zo weinig mogelijk op een emotionele manier bezig bent met de toekomst, is het natuurlijk wel van belang dat je de toekomst een beetje plant. Binnen de mindfulness wordt gebruik gemaakt van de kloktijd en mentale, psychologische (toekomst- en verleden) tijd. Kloktijd is de tijd zoals we die op de klok lezen, namelijk de tijd die ons in staat stelt om dingen te organiseren.

4. Eens lekker niets doen

Vervolgens is het goed om af en toe helemaal niets te doen. La dolce far niente, zoals de Italianen zeggen, is de kunst om te genieten van het niets doen. Als mens hebben we zo’n momenten nodig om onszelf mentaal en lichamelijk op te laden, waardoor we ons werk dus beter kunnen doen!

5. Rustig eten is essentieel

Ten slotte is het belangrijk dat je, vooral tijdens het eten, aandacht besteedt aan de actie van het eten zelf. Veel ziektes en aandoeningen kunnen voorkomen worden als er rustiger wordt gegeten, aangezien zowel lichamelijke als mentale stress hierdoor verbeteren. Eet dus rustig – dat is op zich al een goede mindfulness oefening!

Naar boven