7 Tips om jouw tijd beter in te delen

7 Tips om jouw tijd beter in te delen
Heb je ook soms het gevoel te weinig uren in een dag te hebben? Heel wat mensen kampen tegenwoordig met een burn-out door een teveel aan werk. Toch kan die bijkomende stress makkelijk vermeden worden door een goede tijdsplanning. Hier zijn alvast zeven tips om jouw tijd beter in te delen.

1. Schrijf alles op

Verminder de belasting op je geheugen door al je taken op te schrijven. Dit kan makkelijk op één plek. Zo kan het handig zijn steeds om een notitieblokje bij de hand te houden. Gebruik dit voor iedere taak die je moet afwerken, hoe klein ook. Deze lijs met taken zal je tevens helpen om een structuur te maken in je werk.

2. Gebruik een kalender

Wie een coachingstraject volgt voor performance coaching of timemanagement zal vaak te horen krijgen dat gebruik maken van een kalender een ideale manier is om je tijd beter in te delen. Schrijf hierin iedere deadline, taak of vergadering die van je wordt verwacht. Neem iedere morgen de tijd om je kalender van de dag te bekijken en te zien wat er je te wachten staat.

3. Vermijd dubbele afspraken

Door competentie coaching leer je makkelijker je tijd in te delen. Competentie coaching zal je opbouwende kritiek geven en kleine opdrachtjes om je timemanagement te verbeteren. Hierin zal je bijvoorbeeld leren dat je beter vermijdt om jezelf te overboeken. Ga niet te veel projecten op hetzelfde moment aan en ga steeds na in je agenda of je wel tijd over hebt voor een bepaalde vergadering, afspraak of taak.

4. Maak komaf met afleidingen

Deel je tijd beter in door elementen te verwijderen die je afleiden van je werk. Zorg dat er geen televisie of spelconsole in de buurt is wanneer je met een strakke deadline zit. In een coachingstraject waarin de nadruk op performance coaching ligt, zal ervoor gezorgd worden dat je tijd efficiënt wordt ingedeeld. Misschien verlies je veel tijd met mails te beantwoorden die je evengoed op de trein naar huis kan doen. Of misschien ga je net iets te veel Facebook checken tijdens het werken door, waardoor je steeds je focus verliest.

5.Maak bepaalde taken prioriteit

Begin je dag met taken die niet veel tijd vergen. Een telefoontje plegen of een mail snel beantwoorden neemt niet veel tijd in beslag maar kan de stress doen verhogen wanneer je het blijft uitstellen. Hou ook rekening met opdrachten die met een deadline zitten. Je kan deze makkelijk in je agenda aangeven door ze in een ander kleur te zetten.

6.Wees realistisch

Geef jezelf een realistische hoeveel tijd om iedere taak te voltooien. Als je bijvoorbeeld denkt dat iets tussen een half uur en een uur zal duren, geef jezelf dan een uur hiervoor. Zo voorkom je dat je achterop schema raakt.

7.Stuur herinneringen naar jezelf

Gebruik eenvoudige reminders om je te helpen herinneren aan een deadline of afspraak. Dit kan tegenwoordig erg makkelijk met de smartphone.